AMSP ČR: Zákon o elektronických komunikacích jde proti podnikatelům

Podnikatelé – budete muset věnovat více pozornosti svým smlouvám s operátorem mobilních služeb. Již brzy – 4. prosince 2014 – vstoupí v účinnost novela zákona č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích.

Pro běžné spotřebitele, ale i živnostníky a malé podniky nastane nová situace, způsobená zejména změnou v § 63 citovaného zákona, jmenovitě v novém znění jeho článku 6. Z jeho znění vyplývá, že oproti původní úpravě již není operátor (v zákoně „podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující připojení k veřejné komunikační síti“) povinen informovat přímo účastníka o změnách smlouvy, ale stačí, zveřejní-li tuto změnu 1 měsíc před nabytím účinnosti změny v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Účastníka je pak operátor povinen informovat pouze o uveřejnění změny (např. o změnách podmínek poskytování služeb).

Nově také z původního znění § 63, čl. 6 „vypadl“ výčet podstatných náležitostí smlouvy uvedených v § 63 čl. 1, písm. c – q, o jejichž změně byl operátor účastníky povinen informovat a umožnit jim ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti takové změny, a to bez sankce. V článku 6 sice zůstává možnost ukončit smlouvu v případě podstatné změny, která vede ke zhoršení postavení účastníka (klienta) ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez této úhrady, jestliže nové podmínky nebude účastník akceptovat. Problémem je způsob informování o takové změně, navíc jen v případě, že operátor (!) posoudí, že změna zhoršuje podmínky pro účastníka. Dle nového znění zákona totiž postačí informaci poskytnout způsobem, který si účastník zvolil pro zasílání vyúčtování.

O změně se tedy dozvíte až v okamžiku doručení vyúčtování. Aby toho nebylo málo, nová úprava umožňuje automatické prodlužování smluv na dobu určitou u zákazníků z řad podnikatelů, aniž by operátor musel podnikatele na toto automatické prodloužení upozornit. Tato povinnost operátora informovat zůstala jen pro běžné klienty, kteří využívají nebo žádají veřejně dostupnou službu elektronických komunikací pro účely mimo rámec jejich podnikatelské činnosti. Stačilo přidat do § 63 odst. 10 slovíčko „spotřebitel“ (dle specifikace v zákoně rozuměno „nepodnikatel“). Fakticky tedy platí jiné podmínky pro fyzické osoby a jiné pro právnické osoby. Budete-li chtít měnit podmínky nevýhodné smlouvy, nesmíte propásnout okamžik vypršení např. dvouleté smlouvy. Jinak vám zůstane možnost od nevýhodné smlouvy odstoupit před uplynutím dvouleté lhůty jen po zaplacení případné sankce.

Doporučujeme tedy pečlivě si v kalendáři poznamenat předpokládaný konec platnosti smlouvy na dobu určitou.

Problémy s operátory můžete také konzultovat na poradenské lince časopisu dTest 299 149 009, která je k dispozici každý všední den od 9 h o 17 h.