České obchody patří mezi lídry v digitalizaci a inovacích

  • V rámci konference Obchodník a platba byly oceněny firmy za přínos k digitalizaci obchodu.
  • Ceny byly rozděleny v kategoriích obchodní řetězec, internetový obchod a malý a střední podnik.

Praha 18. 10. 2019 – Češi loni poprvé provedli více než miliardu transakcí platebními kartami. Může za to především obliba bezkontaktních plateb, kterých z celkového počtu bylo 852,8 milionu, a která je nejvyšší v Evropě. Digitalizace a bezhotovostní platby se stále více prosazují i v obchodu – a na dnešní konferenci Obchodník a platba ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček ocenil firmy, které k digitalizaci obchodu přispívají nejvíce.

„Češi jsou hraví a rádi zkouší nové věci a technologické novinky. Těší mě, že jsou si toho vědomy i velké zahraniční technologické firmy, které díky tomu s oblibou využívají náš trh k otestování nových produktů. Nejedná se přitom pouze o oblast telekomunikací, ale často se s tím setkáváme i u internetových služeb. Dobrým příkladem inovace, kterou Češi přijali za svou, jsou právě bezkontaktní platby v obchodech. Ty jsme si oblíbili natolik, že jsme v jejich používání na prvním místě v Evropě,“ uvedl Karel Havlíček, ministr průmyslu a obchodu, který prosazuje modernizaci České republiky jako „země pro budoucnost“.

Právě inovativní společnosti v oblasti obchodu se rozhodli organizátoři ocenit a představit tak veřejnosti inspirativní a novátorská řešení, která posouvají český obchod do 21. století. Při hodnocení projektů nebyl důraz kladen pouze na inovativnost, tedy zapojení nových technologií, ale i na zákaznickou zkušenost, nákladovou efektivitu a environmentální udržitelnost.

Vítězem kategorie Obchodní řetězec, jejímž odborným garantem byl Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, se stala společnost Tesco Stores se svou službou Scan&Shop Mobile. Ta umožňuje zákazníkům provést celý nákup včetně platby v kamenném obchodě Tesco pomocí vlastního chytrého telefonu.

„Službu Scan&Shop pomocí speciálních skenerů nabízejí na trhu i jiné řetězce. Hlavní inovativnost řešení Tesca vidíme v tom, že tento způsob nakupování rozšiřuje i mimo specializované prodejny do běžné maloobchodní sítě. Kvalitní projekty však představili i ostatní přihlášení a rozhodování bylo velice těžké. Znovu se potvrzuje, že obchodní řetězce patří mezi významné inovátory, kteří do zavádění nových technologií neváhají investovat miliardy korun,“ řekl Tomáš Prouza, předseda odborné poroty a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Na druhém místě se umístila společnost Makro Cash&Carry ČR s projektem E-Sign, který umožňuje vystavení faktury při dodání zboží a její odeslání v elektronické podobě zákazníkovi bezprostředně po jejím podpisu. Na třetím místě skončil dm drogerie markt, který u více než 1800 zaměstnanců po celé České republice nahradil dosud používané specializované mobilní terminály smartphony. Oproti terminálům jsou mnohem levnější, a přesto nabízí podporu při mnoha procesech zbožového hospodářství prodejen, zároveň vytváří základy pro nové možnosti komunikace a může dobře sloužit také jako podpora při kontaktu se zákazníkem.

V kategorii Internetový obchod, jehož garantem byla Asociace pro elektronickou komerci (APEK), získala první cenu online lékárna Pilulka.cz, která mimo jiné jako první v EU v oboru lékárenství nabídla plnohodnotnou nákupní aplikaci pro Apple a Android. Byla také prvním internetovým obchodem v ČR, který nabídl svým zákazníkům platby přes Apple Pay. S mírnými odstupy následoval online supermarket Rohlík.cz, který tento rok v rámci digitalizace nabídl zákazníkům nakupování přes recepty Rohlik Chef. Jedná se o unikátní službu, která nemá na českém trhu obdoby.

Na třetím místě s rozdílem dvou bodů skončil internetový prodejce brýlí Alensa. Porotu zaujalo zejména tzv. virtuální zrcadlo, které Alensa představila letos na jaře. Díky němu si zákazník může vyzkoušet stovky modelů on-line, v reálném čase na svém obličeji, podívat se i na boční pohled apod. Alensa jako čistě česká značka je však hráčem, která bariéry boří nejen doma, ale i v zahraničí. Stejným způsobem nabízí brýle na 30 trzích.

V kategorii Internetový obchod byl při hodnocení kladen důraz především na inovativnost a přínos pro zákazníky. E-shopy jsou ze samotné podstaty nositelem digitalizace obchodu, nicméně i v jejich rámci je možné dále zlepšovat své služby. Internetové obchody přináší stále nové prodejní postupy a významně se podílí na rozvoji prodeje zboží u nás i ve světě. Účastníci soutěže toho jsou zářným příkladem, všechny oceněné projekty nabízí originální inovace, které dělají nakupování pro zákazníky ještě pohodlnější,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

V Kategorii malý a střední podnik získal nejvyšší bodové ohodnocení projekt moderní restaurace Červený Jelen, který realizovala společnost HOSPODSKA Špork. Kromě architektonického konceptu zaujala porotu řada použitých inovativních technologií. Provozovatelé restaurace mimo jiné jako první na trhu uvedli nový rezervační systém Cover Manager, který umožňuje rezervovat konkrétní stůl v reálném čase a propojuje pokladní systém s rezervačním.

Na druhém místě se umístil tvůrce cloudového e-commerce nástroje společnost Retailys. Třetí místo obsadila společnost Makro Cash&Carry ČR s digitální platformou DISH, která zákazníkům ze segmentu restaurací nabízí zdarma nástroje pro komunikaci se zákazníky a zaměstnanci jako jsou rezervační systém nebo systém plánování směn, případně tvorbu webových stránek.

„Porota to tentokrát neměla jednoduché, jelikož rozdíly mezi hodnocenými projekty byly minimální. Každý z hodnocených projektů měl velmi vysokou technologickou úroveň a rovněž optimalizoval zákaznické rozhraní. A právě inovace rozhraní prodejních systémů směrem k zákazníkům je hlavním přínosem nejen co se kvality služeb týká, ale i základem pro zákazníkovu spokojenost“, řekl k hodnocení poroty její předseda Karel Dobeš, místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ obchodník a platba 20191018