Export do dálných destinací je nezbytný, podpora státu pro malé a střední firmy je zde však nutná

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR zveřejňuje závěry SME Exportního fóra konaného v rámci doprovodného programu Dne podnikatelů České republiky dne 24.11.2011 v Praze na téma „Jak zpomalení růstu světové ekonomiky poučilo naše exportéry?“

Malí a střední producenti stále považují za klíčové exportní destinace Německo (26% tuzemských exportů) a země tzv. Visegrádské čtyřky (téměř 20% exportů), nicméně stále častěji se naši producenti zaměřují i na destinace mimo EU. Současná krize EU uspíšila vstup našich výrobců i na jiné trhy. Opět roste obliba v poslední době stagnujících SNS trhů, nejen Ruska, ale například Ázerbajdžánu, mnoho podniků se intenzivně zaměřuje na země BRICS. AMSP ČR v poslední době iniciovala řadu exportních seminářů zaměřených na tato teritoria, které se setkaly s mimořádným ohlasem firem.

Příčinu vysvětluje Eva Svobodová, generální ředitelka asociace: „Firmy si uvědomují, že růst tržeb v EU může v následujícím období stagnovat, zaměřují se tedy na teritoria rostoucí, kde lze navíc dosahovat poměrně dobré přidané hodnoty. Máme od našich členů zprávy o jejich úspěšných exportních misích v Brazílii, Číně nebo ve Vietnamu“. A Karel Havlíček, předseda asociace a ředitel holdingu SINDAT, doplňuje: „Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že intenzivní ataky dálných trhů jsou nejen zajímavé z pohledu růstu tržeb a generování dobré přidané hodnoty, ale jedná se rovněž o důležitý krok směřující k diversifikaci rizik. Je vždy lepší nebýt závislý na několika blízkých regionech. V rámci Sindatu, jsme před několika lety investovali do trhů v Jižní Americe a v Africe a dnes se jedná o nejvíce rostoucí teritoria, která nám doplňují výpadky v EU a USA“.

Klíčem k úspěchu ovšem není orientace na růst tržeb, ale rovněž perfektní zabezpečování rizik spojených s řízením pohledávek na těchto teritoriích. Jiří Bellinger, místopředseda AMSP ČR a šéf exportně úspěšné společnosti Vari, vyvážející zahradní techniku do 30 zemí světa, k tomu dodává: „Malé a střední firmy velmi často v honbě za prodejem opomínají důsledně řídit pohledávky. To začíná již výběrem obchodního partnera, následně pozvolným zvyšování obchodního kreditu, který mu poskytneme a samozřejmě jeho kvalitním zabezpečením. Využíváme pojištění pohledávek, bankovních záruk, na dálnější trhy nedodáváme bez podmínky L/C. Obchod je pro nás uzavřen až inkasem“.

Česká exportní banka (ČEB) zásadním způsobem mění svoji strategii a to směrem k intenzivnější podpoře uplatnění malých a středních podniků na mimoevropských trzích,“ uvádí místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČEB Michal Bakajsa. „Od roku 2012 pro naše exportéry i jejich subdodavatele chceme aktivně vyhledávat příležitosti například ve Vietnamu, Indii či Jižní Americe. Za tím účelem budeme kromě spolupráce se zastupitelskými úřady maximálně využívat partnerství s Agenturou na podporu obchodu CzechTrade a také s Hospodářskou komorou. Naši manažeři budou přítomni v klíčových teritoriích a vybaveni znalostmi o možných nabídkách v nejrůznějších oborech výroby i služeb na území České republiky“, doplňuje Bakajsa.

„Zahraniční obchod je motorem české ekonomiky. GE Money Bank se snaží české exportéry a importéry podporovat, a proto jsme například snížili poplatky za europlatby na hladinu tuzemského platebního styku. O atraktivitě této nabídky svědčí i fakt, že objemy odchozích i příchozích europlateb nám měsíčně rostou v průměru o více než 20 %,“ říká Ivan Čopák, ředitel pro sektorový management a nové obchodní příležitosti GE Money Bank.

AMSP ČR děkuje za podporu akce partnerům – České exportní bance a GE Money Bank.

Fotogalerie