Jak dát svoje myšlenky do úvodního konceptu?

Jasně sepsaný koncept dává restauratérovi základ pro to, aby uměl lépe odhadovat to, co je pro něj důležité a co má dělat. I restaurace, která je v provozu by si měla toto cvičení udělat, aby si sama nastavila zrcadlo, zda je nastavena tak, aby uspěla.

Základní úvahy při tvorbě nebo revizi vlastního konceptu:

Cílem je co nejstručněji a co nejvýstižněji popsat vlastní koncept. Sepište si jednu stránku vaším jazykem, o čem chcete, aby vaše restaurace byla a nepřestaňte do té doby, dokud s tím nebudete spokojeni

Příklady ze skupiny Ambiente a Hospodska (zdroj: ambi.cz)
• Dva kohouti – Pivovar a výčep pod jednou střechou.
• Eska – Odvážná, sebevědomá, pulzující. Restaurace s pekárnou v Karlíně.
• Naše maso – Malé řeznictví s velkým srdcem.
• Lékárna – První hospoda, kterou budou milovat i ženy
• Červený Jelen – Moderní oáza pospolitosti

Jak sestavit koncept – základní kroky

  1. Začněte s konceptem menu
    a. Je to, co vaříte a jak to nabízíte v souladu s tím, jaké peníze za to požadujete a s tím, na koho cílíte?
    b. Tzv. „Food koncept“ musí být extrémně pevný, dlouhodobý, jasný a musíte mu 100% věřit
  2. Sepište si vlastní cíl a záměr, čeho chcete dosáhnout
  3. Popište si vlastní ambici
  4. Cíle a Ambice porovnejte s očekávaným reálným obchodním plánem
  5. Pokud vám vše vychází:
    a. V případě, že už podnikáte – postavte zrcadlo vlastní restauraci a řekněte si v čem vlastní cíle a ambice naplňujete, a v čem ne
    b. V případě, že chcete začít podnikat hledejte architekta a vhodné místo
  6. Až pak řešte interiér a zpracování rozložení a zpracování všech zón restaurace (Barvy, typy materiálu pro všechny zóny – Vstup, Bar, zóny pro  hosty, toalety, zahrádka)
    a. Né vždy je vizuální a interiérová úprava koneptu nutná
    b. Inspirujte se (Pinterest, Instagram, Gastro servery, Google)
  7. Mějte plán tržeb a motivujte svůj tým
    a. Udělejte si plán tržeb a spojte ji s motivační složkou zaměstnance
    b. Fixní a variabilní složka mzdy závislá na dosažených tržbách nebo nákladech
    c. Mzda spojená s hlavními úkoly pro dané období: např. komunikace týmu na sociálních médiích
  8. Udělejte si plán svých propagačních akcí na půl roku dopředu (stačí jen jako poznámka do kalendáře) a výhled peněz, které máte k dispozici na mimoprovozní/propagační výdaje. Neplánujte náklady se slevami a přísliby. Plánujte v reálných tržních cenách
  9. Vyberte si hlavní kritéria pro řízení svého byznysu (do pěti kritérií) a na ně se snažte koukat denně. Analyzujte své výsledky měsíčně nad výkazem zisků a ztrát a dělejte vše co nejlépe v rámci svého konceptu.

Až pak řešte „marketing“. Udělejte všechno proto, abyste pozvedli svůj byznys maximálně před tím, než utratíte jedinou korunu za marketing. Udělejte vše pro to, abyste marketing nepotřebovali.

Pomáhejte si otázkami:
• Je v mém konceptu jasné, co a komu nabízím?
• Mám odhodlání a peníze na to, abych to dělal dlouhodobě a ve stejné kvalitě?
• Sepište si všechna možná jídla, o kterých víte, že je nikdy vařit nebudete
• Dělám to samé jako ostatní, nebo tvořím něco odlišně? Co to je přesně a proč by to hosty mělo zajímat?

Další rady a doporučení ZDE.