Ještě měsíc lze využít zrychlených odpisů je až překvapivé, kolik firem o této možnosti neví

V polovině loňského roku vešla v platnost novela zákona o dani z příjmů, která přinesla podnikatelům řadu
výhod. V rámci protikrizového opatření mohou firmy až do konce června 2010 uplatnit na nově pořízený majetek
zrychlené odpisy a tím i rychleji promítnout investici do daňových nákladů. Toto zvýhodnění se týká nejen zrychlených
odpisů, ale i zkrácení minimální doby finančního leasingu osobních a užitkových vozů. Novela zákona přitom umožňuje
zkrátit odpisovou dobu o více než polovinu, např. osobní vůz může společnost dostat do nákladů už za dva roky namísto
standardních pěti let.

Zrychlený odpis je možný uplatnit u nově pořízeného hmotného majetku v 1.a 2. odpisové skupině. U 1. odpisové
skupiny, do které spadají např. IT technologie, speciální zemědělské stroje aj., je doba odpisu zkrácena na 12
měsíců, u 2. odpisové skupiny pak z 5 na 2 roky. Při pořízení nových osobních, užitkových a nákladních
automobilů či strojů si tedy podnikatel může zvolit dobu trvání smlouvy od 24 do 48 měsíců, čímž si zároveň určuje i
dobu promítnutí investice do svých nákladů. Může si tak optimálně regulovat nejen své cash flow, ale i tvorbu zisku.
Pokud bude pro firmu výhodnější zachování původní délky odepisování, což činí u druhé odpisové skupiny 5 let, má
firma možnosti výběru z obou variant. Zkrácené odpisy je možné uplatnit na nově pořízený majetek formou
finančního leasingu v období od 20. července 2009 do 30. června 2010.

Za minutu dvanáct

Pokud chtějí firmy využít zrychlené odpisy a dostat tak co nejdříve investici do nákladů, je za minutu dvanáct.
Dlouhé dodací lhůty u nově pořizovaných strojů a zařízení nechme stranou, ty jsou všeobecně známé. Tato situace však
nastává i při koupi nových osobních a užitkových vozů. Je zcela běžné, že zákazník na vůz čeká i tři měsíce, natož
chce-li si pořídit více voz. Termín 30. červen 2010 je však směrodatný pro účetní evidenci už dodaného vozidla. A
právě tento fakt není mezi firmami téměř vůbec znám. Přitom obnova vozového parku nemusí být pro podnikatele finančně
náročná. Manažerský vůz střední třídy lze dnes získat v cenových relacích sahajících pod 300.000 Kč. Důvody jsou
prosté, a to snaha prodejců udržet se i v době ztížené ekonomické situace na trhu.

Výhodné zdroje financování

Kromě možnosti zrychlených odpisů a výhodných cenových nabídek je třeba do výčtu současných výhod započíst i výhodné
financování. Na trhu se dnes už běžně setkáme se situací, kdy je pořízení vozu na leasing cenově výhodnější než koupě
za hotové. Navíc leasing představuje při současné zřízené dostupnosti úvěrů pro řadu firem klíčový zdrojů
financování. Leasing, jako nástroj pro financování investičních potřeb, a factoring, sloužící k financování
provozních potřeb, tak hrají nezastupitelnou roli i v případech, kdy firmám selhává možnost čerpání financí od
bank. Klientům také poskytují řadu výhod od jednoduché a rychlé dostupnosti přes optimalizaci a plánování firemního
cash flow až po řadu doplňkových služeb včetně výhodného pojištění, na které by Klein samostatně nedosáhl.I současná
ekonomické situace dovedla řadu ekonomických subjektů k přehodnocení účelnosti vlastnictví výrobních předmětů.
Stále více firem sahá po outsourcingu a svěřuje financování a správu specializovaným institucím. Tento trend byl
prezentován i na Světové leasingové konferenci, která proběhla vloni v Londýně. Očekává se, že leasing bude hrát
stále významnější roli v oblasti outsourcingu obslužných a doprovodných činností. Jeho budoucnost se
očekává také v rostoucích investicích do životního prostředí, jako jsou fotovoltaické panely, větrné elektrárny,
tepelné pumpy, elektrické automobily apod.