Polytechnická expozice v Království železnic

Projekt IKAP PRAHA – Komplexní program rozvoje a podpory pražského školství, který realizuje Hospodářská komora hl. města Prahy na základě partnerské smlouvy, uzavřené s Magistrátem hl. města Prahy, a který je spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů, kdy příjemcem dotace je ministerstvo školství, zahájil další ze svých aktivit.

Hlavní záměrem Interaktivní polytechnická expozice pro žáky I. stupně základních škol, je posílení povědomí těchto žáků o řemeslech a technických profesích. Poskytnout jim dostatek informací spolu s praktickými ukázkami oborů a zájmových oblastí, případně podpořit správnost jejich rozhodnutí o budoucím povolání. Psychologickými studiemi je ověřeno, že vyšší zapamatovatelnost sdělované informace je úspěšná, pokud je spojena s pohledem na modelové prostředí. Děti zapojí jiná mozková centra než při pohledu do učebnice, tabletu nebo monitoru PC, a pokud si mohou tzv. „sáhnout“ na řemeslo či zážitek, tento efekt je ještě víc posílen.

Projekt vytvořil pět různých epizod – DOPRAVA, STROJÍRENSTVÍ, STAVEBVNICTVÍ, VEŘEJNÝ SEKTOR a SLUŽBY, aby si školy mohly vybrat, co chtějí žákům představit. Ústav modelů ve vzdělávání, známý svojí expozicí pod názvem Království železnic, představuje ideální prostor pro aktivní seznámení dětí s nejrůznějšími obory. Na pražském Smíchově na ně čekají stovky metrů kolejí. A nejsou zde pouze jezdící vláčky a nádraží. Na ploše cca 900m2 se rozprostírá zážitková krajina, kde kromě vlaků je i největší pohyblivý autoprovoz v České republice. Digitálně řízené modely aut, které si dávají přednost na křižovatkách a zastavují na semaforech. Expozici obývají tisíce postaviček, které zde „žijí své životy“..

Modely Ústeckého, Karlovarského, Plzeňského, Středočeského, Libereckého kraje a samozřejmě Prahy seznamují děti se svými ikonickými místy a stavbami. V plánu je dodělat všech 124 krajských zastoupení.

Žáci základních škol přijdou se svými učiteli, kteří dopředu vyberou jednu z epizod. Děti vyslechnou obecný úvod, poté obdrží pracovní list, kde mají různé otázky a rozběhnou se po expozici za hledáním odpovědí. Učitelka ze Základní školy Glowackého 6 v Praze 8, Petra Watzingerová která spolu s asistentkou Veronikou Tomovovou žáky doprovází, říká „děti rády opouští školu a jedou za interaktivní činností. Jsme tady, v Království železnic nadšeni“ a dodává „plnění úkolů prověřuje jejich stávající znalosti a návrhy odpovědí jim napovídají to, co neumí. Rozhodují se i kolektivně, posilují si komunikaci, spolupráci. Vlastně zábavnou hrou si přibližují ten konkrétní obor“. Děti z páté třídy této školy si vyzkoušely práci řidiče tramvaje, strojvůdce, výpravčího nádraží, pilota letadla. Seznámily se i s bezpečnostními prvky v dopravě, příčinami nehod, jejich následným vyšetřováním. V odpovědích mohly využít i své znalosti z dopravního hřiště. Našly si čas i na koutek s praktickým popisem třídění komunálního odpadu a mohly posedět ve vypolstrovaném kontejneru. Na závěr pobytu, jako bonus, jim pracovníci Království železnic připravili možnost přenést se do života malíře pokojů a opravdu natírat barvou stěnu. Mezitím byly vyhodnoceny pracovní listy a dvě hodiny pobytu utekly jako voda. Kontrast povolání v dané chvíli je dobrým prvkem projektu, neboť u dětí rozvíjí schopnost rozpoznat dílčí rozdíly a testovat si i řemeslnou aktivitu vedle např. zcela odlišné práce řidiče tramvaje. Kombinace teorie a praktické ukázky řemeslné činnosti umocňuje zážitek dítěte a podchycuje jejich zájem a větší preferenci pro technické vzdělání, což je hlavní cíl této aktivity projektu IKAP.

Autor článku:

Ilona Zelenková

Hospodářská komora hlavního města Prahy

www.hkp.cz