Politici i zástupci podniktelů se v rámci dnešního kulatého stolu, který v Poslanecké sněmovně uspořádala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, shodli na tom, že regulace prodeje musí postihovat především nepoctivé obchodníky, tzv. šmejdy a nikoliv slušné prodejce.Politici i zástupci podniktelů se v rámci dnešního kulatého stolu, který v Poslanecké sněmovně uspořádala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, shodli na tom, že regulace prodeje musí postihovat především nepoctivé obchodníky, tzv. šmejdy a nikoliv slušné prodejce.
Předseda Hospodářského výboru Poslanecké sněnovny Ivan Pilný zdůrazňuje fakt, že je třeba hledat vyvážený vztah mezi ochranou spotřebitele a rozvojem podnikání. „Naprostá většina obchodníků jsou slušní podnikatelé a zaslouží si náš respekt a podporu. Avšak některé skupiny spotřebitelů jsou velmi zranitelné a neumí se bránit agresivním obchodním praktikám, proto stát musí přistoupit k jejich aktivní ochraně,” dodává Ivan Pilný.
Přímý prodej je standardním obchodním nástrojem s dlouhodobou tradicí. Jen v České republice společnosti sdružené v Asociaci osobního prodeje registrují zhruba 250 tisíc samostatných prodejců, kteří tvoří roční obrat 6 miliard korun. Mnozí z těchto prodejců pracují jako živnostníci a pravidelně přispívají do státní kasy. „Naši členové se proto chtějí aktivně podílet na diskusích o přípravě legislativy týkající se ochrany spotřebitele. Je nutné rozlišovat mezi slušným podnikání a očividnými podvody. Pro své prodejce navíc uplatňujeme vlastní přísná pravidla,” dodává Ildiko Dikošová, předsedkyně Asociace osobního prodeje a ředitelka společnosti Amway ČR.
Zástupci podnikatelů dlouhodobě upozorňují na snižující se počet živnostníků, kteří každý rok zahajují své podnikaní. „Jedním z důvodů je také nárůst byrokracie a zbytečná regulace v oblastech, kde není nezbytná. Ochrana spotřebitele je nezbytná, ale neměli bychom s vaničkou vylít i dítě,” upozorňuje Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků ČR.
Proti nepoctivých obchodním praktikám podobních prodejců se brání také města a obce, které vydávají vyhlášky zakazují takové prodej a to z důvodu ochrany zejména starších občanů, kteří neumí čelit agresivním praktikám podvodníků. Podle Jany Vildumetzové, výkonné ředitelky Svazu měst a obcí, nařízení obcí o zákazu podobního prodeje nepostihuje poctivé podnikatele a výrazně pomáhá obyvatelům i v ochraně před trestnou činností.
Podle údajů České obchodní inspekce bylo za 1. až 3. čtvrtletí 2014 uzavřeno kontrolním protokolem celkem 542 kontrol předváděcích prodejních akcí nebo smluv na těchto akcích uzavřených. Jedno či více porušení bylo zjištěno u 423 z nich (tj. 78 %). Inspekce uložila za toto období celkem 153 pokut v právní moci v celkové výši 15, 332 miliónu Kč. Díky novele zákona o ochraně spotřebitele se podařilo eliminovat nejkřiklavější případy agresivních forem prodeje a zvýšit informovanost spotřebitelů. „Bohužel se stále nedaří zabránit obcházení oznamovací povinnosti zneužíváním výjimky pro degustace a ochutnávky,“ dodal ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmíra Bezecný.
Tisková zpráva ke stažení zde:
TZ_2014_11_06_Regulace_musi_mirit_na_nepoctive_prodejce_web.docx (124,06 KB)