Zásadní průlom: Podnikání kolem vodních toků má zelenou

Praha, 15.4.2015. Za podpory Asociace lodního průmyslu (APL), Asociace malých a středních a podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a provozovatelů lodí se prosadilo po mnoha letech nastavení stejných podmínek pro rekreační plavbu jako v ostatních zemích Evropské unie. Je to nejenom dobrá zpráva pro majitele lodí, ale i mimořádná příležitost podpořit turistický ruch a tím i podnikání v oblastech kolem vody.

15. dubna 2015 se mění pravidla o rekreačních plavbách. Malí podnikatelé mohou začít budovat obslužnou infrastrukturu kolem vodních toků.


Co to znamená pro malé firmy? Jaká budou nové podnikatelské příležitosti?

Pro menší podnikatele je to velká příležitost zejména v oborech pohostinství, provozování kempů, půjčoven kol a lodí apod. Mnozí z nich budou budovat malé přístaviště s příslušným servisem. Velká příležitost je to ale i pro malé obce, které jsou v těsné blízkosti řek a kde dnes chybí turistický ruch. Šikovně vybudovanou infrastrukturou mohou přivést do vesnice nemálo turistů. Jednoznačně to podpoří rozvoj mikroregionů a drobného podnikání v nich, což je naší dlouhodobou strategií“ uvádí předseda představenstva AMSP ČR Karel Havlíček.


Jaký je trend v Evropě? Jaké budou přímé i nepřímé dopady do regionů?

V Evropě se jezdí bez omezení na všech řekách a jezerech. Plavba je zakázána pouze na vodárenských nádržích a v přísně chráněných krajinných oblastech.

„V Čechách a na Moravě je velké množství řek, jezer a velkých rybníků, které se nacházejí v turisticky atraktivních oblastech – jižní Čechy, střední Čechy a jižní Morava. Do této doby byl pro rodinnou turistiku na lodích využíván pouze Baťův kanál. V loňském roce ho navštívilo 80 000 turistů, kteří se svezli na lodi a 250 000 lidí na kolech. To je úžasný přínos pro celou jižní Moravu. Přitom Baťův kanál měří pouze 75 km“, říká předseda APL Ing. Petr Novotný.


Jaký vliv to bude mít do malého lodního průmyslu? Jakých vodních ploch se to bude týkat?

„Vyhláškou č. 46/2015 se otevírá možnost cestování na vodě, podobně jako na Baťově kanálu. Zvážíme-li, že Labe a Vltava měří kolem 350 km a lidé zde budou moci využívat rekreační plavbu, je to obrovský potenciál pro výrobu lodí, přístavních mol a dalšího vybavení. Další možnosti jsou na řekách jako Sázava, Berounka a Morava a další podle nové mapy, kde bude možno používat malé lodě do 10 kW pro rybáře a půjčovny lodí. Největší radost mají podnikatelé kolem Lipna, kde turisté ze zahraničí nechápali, proč se nemohou svézt na malé motorové lodi a nafukovacím člunu“, doplňuje místopředseda představenstva AMSP ČR Jiří Belinger.


Jsou některé obavy opodstatněné?

Ozývají se zejména ti, kteří nevědí, že povolený výkon 10 kW je velmi malý motor, který navíc musí splňovat nejpřísnější předpisy EU Euro 6. Někteří lidé se bojí provozu skútrů na přehradách jako Brno, Hracholusky, Lipno nebo Máchovo jezero. Na všech smí jezdit pouze malé lodě a skútry jsou nadále zakázané“, dodává předseda APL Ing. Petr Novotný.


Vyhláška č. 46/2015 Sb.
ruší desítky let staré opatření a nově upravuje užívání povrchových vod k plavbě, zejména plavidel se spalovacím motorem, stanoví rovněž vodní plochy, na kterých je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory nad rámec míst uvedených ve vodním zákonu. Dále stanoví vodní plochy, na nichž je plavba plavidel se spalovacími motory omezena nebo upravena.

Tisková zpráva ke stažení:

TZ_2015_04_15_Zasadni_prulom_podnikani_kolem_vody_ma_zelenou.doc TZ_2015_04_15_Zasadni_prulom_podnikani_kolem_vody_ma_zelenou.doc (100,00 KB)