Značky kvality a jejich vnímání spotřebiteli a podnikateli

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR ve spolupráci s Radou kvality České republiky a Řídícím výborem Programu Česká kvalita dnes seznámila veřejnost s výsledky průzkumu mezi českými spotřebiteli na téma: Jaké parametry výrobků rozhodují o jejich nákupu, jak znají a vnímají spotřebitelé značky kvality a jaká vodítka či hodnocení výrobků by při nákupu uvítali.

Průzkum, který se prioritně zabýval oblastí mimo potravin, jasně ukázal, že při nákupu spotřebního zboží je pro zákazníky nejdůležitější kvalita (61%), ale samozřejmě vztažená k odpovídající ceně. Přes tři čtvrtiny zákazníků upřednostňují české výrobky, o kterých si myslí, že jsou stejně dobré, nebo kvalitnější, než zahraniční konkurence. I když značky kvality zatím nezískaly v rozhodování stejnou váhu, jako v zahraničí, je např. Program Česká kvalita pro 83% spotřebitelů – z těch, kteří ho znají – dostatečnou garancí kvality výrobku či služby. Téměř 70% spotřebitelů by uvítalo nezávislé značení kvality a absolutní většina by podpořila jeho financování z veřejných zdrojů.

„Abychom spotřebitelům usnadnili nákup kvalitních výrobků a služeb, připravili jsme Program Česká kvalita, který sdružuje seriózní a ověřené značky kvality na českém trhu,“ vysvětluje Zdeněk Juračka, předseda Řídícího výboru Programu Česká kvalita a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. „Program dává spotřebiteli jistotu, že kvalitu a bezpečnost výrobku ověřila nezávislá zkušebna, že je neustále kontrolována kvalita ve výrobě i spokojenost zákazníků,“ dodává Juračka.

Výsledky průzkumu ukazují, že Program Česká kvalita zná 44% dotázaných. Z nich celých 83% považuje program za spolehlivou garanci kvality zboží. Problémem tedy není nedůvěra spotřebitelů ke značkám kvality, ale malá známost programu a také malý počet výrobků, které některou ze značek kvality nesou.

„V rostoucí konkurenci asijských žraloků, kteří dokážou vyrábět nejen levněji, ale někdy již i dostatečně kvalitně, není již faktor kvality sám o sobě konkurenční výhodou, ale základním parametrem pro přežití. Firmy musí rychle změnit její vnímání a nespojovat ji pouze s jakostí výrobku, ale s celým procesem prodeje, včetně nezbytných doplňujících služeb, licencí, know-how apod. Na to se musí zaměřit budoucí hodnocení kvality“, dodává předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.

Kompletní výsledky průzkumu naleznete zde.

IMG_4771_1.JPG

IMG_4767_1.JPG