Zvýšit tržby i zisk? Jde to!

Proč začínáme podnikat? Každý má asi trochu jinou motivaci. Téměř vždy je ale jedním z důvodů dosahování zisků, protože každý podnikatel musí uživit sebe, svoji rodinu i vydělat prostředky na další rozvoj. Je ale možné, že většina českých podnikatelů o zvyšování tohoto základního měřítka podnikatelské úspěšnosti nestojí? Jistě velmi provokativní otázka, ale jak jinak si vysvětlit fakt, že čeští podnikatelé prakticky vůbec nevyužívají vyzkoušené metody a nástroje, které prokazatelně zvyšují tržby i zisky o desítky procent? Přitom jejich náklady jsou – ve srovnání s přínosy – téměř zanedbatelné.

Když velké evropské společnosti zakládaly v roce 1989 Evropskou nadaci pro management kvality (EFQM) patrně ještě netušily, že položily základy pro prosperitu desetitisíců evropských firem všech oborů a velikostí. V 80 zemích světa je navíc tento model využíván k hodnocení v Národních cenách kvality – jediné soutěži firem, která přináší „soutěžícím“ zlepšení ekonomických výsledků.

Původní smysl založení EFQM byl přitom ryze praktický. Evropa ekonomicky zaostávala za zbytkem světa a bylo potřeba toto zaostávání zastavit. „Nejvýznamnější evropské firmy sdružily prostředky a založené nadaci vytyčili úkol prozkoumat nejlepší obchodní a výrobní metody japonských a amerických společností, vybrat to nejlepší z jejich modelů řízení a vytvořit nový, evropský model, který povede firmy k prosperitě,“ vysvětluje Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR. „Tak vznikl model excellence EFQM, nejúspěšnější evropský model řízení, který dnes v Evropě používá přes 30.000 podniků všech oborů a velikostí.“

Základní myšlenka modelu je jednoduchá: Popsat podrobně firmu prostřednictvím otázek a odpovědí, umožnit srovnání s obdobnými společnostmi a ukázat majiteli nebo managementu, kde konkrétně má jejich podnik nedostatky. Po vypracování zprávy získá management podrobnou mapu chyb a nedostatků, takže i nejvyšší vedení okamžitě odhalí i ty nejmenší problémy v malém odlehlém oddělení. Model tak firmě jasně ukáže její slabá místa a také cestu k jejich nápravě a při dlouhodobém využívání přesně dokladuje, kde se firmě daří a kde musí své činnosti dále zlepšovat.

„Postupem času se ukázalo, že model výborně funguje, nejen u velkých firem, ale i malých a středních podniků,“ dodává Jan Taraba, ředitel Národního infomačního střediska podpory kvality.

Výsledky zavedení modelu ve firmě jsou skutečně překvapivé. Podle dlouhodobé studie Univerzity v Leicesteru, stoupnou v pětiletém horizontu například tržby firmy, která EFQM model používá o 77% více, než obdobným firmám, které model nepoužívají.

Přes všechna tato pozitiva čeští podnikatelé model EFQM nevyužívají. A to přesto, že si např. účastí v Národní ceně kvality můžou zajistit zavedení EFQM modelu za velmi výhodných podmínek.

„Díky podpoře, kterou Programu Národní ceny kvality poskytuje ministerstvo průmyslu a obchodu, vyjde nasazení EFQM modelu firmu mnohem levněji, než prostřednictvím poradenské firmy,“ vysvětluje Jan Taraba. „Prostředky a práce investovaná do účasti v programu se tak firmě velmi rychle vrátí.“

Zapojení českých firem do Národních cen kvality podporuje i Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. V minulém roce AMSP přinesla svým členům webinář, který představoval základy modelu EFQM, v dalším vzdělávání členské základny bude asociace pokračovat i letos. „Myslím, že účast v Národní ceně kvality by mnoha našim firmám mohla pomoci zavést lepší systém a řád. Když to prokazatelně funguje v zahraničí, proč by to nemohlo jít i u nás,“ komentuje důvody spolupráce generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.

Co tedy brání českým firmám v účasti v Národní ceně kvality a v nastoupení „cesty k business excelenci“, jak bývá model často nazýván?

„Neznalost, neochota plánovat, a špatná zkušenost s různými „zázračnými“ metodami, které v minulosti nabízeli – často za nehorázné prostředky – našim podnikatelům někteří poradci, „ vyjmenovává hlavní příčiny Pavel Ryšánek, předseda představenstva Sdružení pro oceňování kvality. „Je to nepříjemná situace: máme k dispozici špičkový nástroj, který prokazatelně zvyšuje výkonnost firem o desítky procent, ale nemáme prostředky na to, abychom ho podnikatelské veřejnosti podrobně představili a osvětlili všechny jeho výhody a překonali všechny ty nesmyslné pověry, které se s moderními metodami řízení v myslích našich podnikatelů pojí.“

Přitom i zkušenosti českých podnikatelů ukazují, že efektivní využití modelu přináší zvýšení konkurenceschopnosti a lepší hospodářské výsledky. A pokud existuje celosvětově uznávaný doklad o tom, že je firma dobře řízena a že dodává vynikající výrobky či služby, pak je to jednoznačně Národní cena kvality.

Do konce března mají ještě čeští podnikatelé možnost zapojit se do kompletního „velkého“ programu Národní ceny kvality a získat nejen nástroj ke zlepšování, ale i nejprestižnější světové ocenění firmy. V průběhu roku pak můžou požádat o účast ve zjednodušených programech START a START plus. Všechny programy podporuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.

I na letošní rok připravuje AMSP ČR ve spolupráci s Národním informačním střediskem podpory kvality několik zcela konkrétních akcí pro podnikatele a firmy k tomuto tématu. O aktivitách budou členové AMSP ČR včas informováni.

Více na www.narodnicena.czwww.sokcr.cz

logo NC kvality ČR_1.jpg

Srovnavaci_studie_vitezu_narodnich_cen_USA_1.JPG

graf_text_1_1.jpg