Firma vznikla při hledání cizí společnosti
Radomír Klofáč při hledání jedné společnosti zjistil, jak špatně jsou v českých městech značené komerční i nekomerční objekty. Tehdy vymyslel projekt MORIS - Městské ORIentační Systémy, který spočíval v tom, že všechny nekomerční městské objekty městům označil zdarma a ony ho pak nechaly dvacet let provozovat systém komerční. Tento projekt se hned líbil Čáslavi, Českému Brodu a Plzni. Nyní v podniku MORIS design, který se zabývá návrhy designových koncepcí interiérů a výrobou prodejních stojanů, pracuje přes sto lidí.
„Nepřestáváme pracovat na tom být „Den ode dne lepší.“!“
„Klíčové je dělat podnikání srdcem a naplno.”
Obrázek 1 - Ceny Duhový paprsek 2018 |
MORIS design je designová firma s vlastní výrobou a přesahem do marketingu., Navrhují designové koncepce komerčních interiérů, prodejních jednotek, včetně prodejně-marketingových strategií. Má vlastní vývojové oddělení, designéry, konstruktéry, výrobu, stavební inženýry montážní a servisní týmy po celé ČR. Za dobu svého působení na trhu firma získala přes 45 mezinárodních ocenění. Mezi ty nejaktuálnější patří např.:
2018 Duhový paprsek - absolutní Cena Grand Prix za vynikající práci s brandem a přenos emocí na klienta za návrh a realizaci nového konceptu poboček CK Fischer.
2018 Duhový paprsek - vítěz kategorie Indoor reklama za návrh a realizaci nového konceptu poboček CK Fischer.
2017 POPAI AWARDS - vítěz kategorie Ekologická koncepce za realizaci interaktivní expozice pro Návštěvnické středisko Vodní dům.
2017 Duhový paprsek - vítěz v kategorii POP/POS reklama za čisté elegantní modulární řešení, které výborně koresponduje s produktem pro síť očních optik OPTISCONT.
2017 Business SuperBrands 2017.[1]
Obrázek 2 - Truhlárna MORIS design ve Slaném u Prahy |
Rok 2017 byl pro firmu rokem velmi významným – 7. 5. 2017 oslavil MORIS design 20. výročí a až do letošního roku si nadělovali jeden dárek za druhým. Ten největší si pořídili v lednu - nový vlastní moderní závod dřevovýroby ve Slaném u Prahy. Dlouho plánovaná akvizice rozšířila stávající vlastní výrobní plochu o 2000 m2 a bude brzy rozšířena na dvojnásobek.
Nyní má MORIS pro své klienty k dispozici celkový výrobní arzenál o rozloze 5 300 m2 a 135 zaměstnancích. Divize MORIS truhlárna je již plně v provozu a soustředí se na své zakázky. Vybavení je nejvyšší průmyslové kvality. Díky tomu se MORIS design z velké části zbavil závislosti na svých dosavadních subdodavatelích, podstatně tak zvýšil kvalitu a zkrátil dobu dodání. Pro rok 2018 se firma těší na další očekávaný nárůst ročního objemu výroby, který v současnosti dosahuje 200 mil. Kč ročně. [2]
Obrázek 3 - Truhlárna ve Slaném |
Na třech top manažerských pozicích jsou rodinní příslušníci (otec a dva synové). Jednatel, zakladatel a většinový majitel společnosti Radomír Klofáč se v současné době věnuje především strategickému rozvoji firmy, aktivitám vedoucím k jejímu růstu a jeho srdeční záležitostí je vše kolem marketingu a designu, který spadá pod jeho vedení. Synové Adam a Filip jsou obchodními řediteli dvou divizí společnosti, které úspěšně vedou již několik let. V MORIS design začínali úplně od základu ještě jako studenti na brigádě ve výrobě a postupně se propracovali až do vrcholového vedení. Díky tomu poznali firmu do posledního detailu. Adam Klofáč vede obchod divize MORIS design a Filip Klofáč divizi MORIS distribution. V den svých 50. narozenin 6. 1. 2018 jim otec věnoval desetiprocentní podíly ve společnosti, a stali se tak minoritními spolumajiteli. Do podnikání je zapojena částečně i manželka majitele Lenka Klofáčová.
Obrázek 4 - Radomír Klofáč |
Příběh MORIS design – zakladatel a spolumajitel Radomír Klofáč vzpomíná….
Svou profesní kariéru jsem odstartoval hned po revoluci, kdy jsem na živnostenský list bez prostředků začal vyrábět interiérové vybavení z kovu a skla. Z drátů jsme si dělali modely, podle nich výkresy, následovala vlastní výroba. Výrobky jsme rozváželi starým Barkasem, pokresleným sprejem – na reklamu nebyly peníze. Vyráběli jsme vlastní autorský nábytek a mimo klasický prodej v maloprodeji jsme jím vybavovali i prodejny. Když mi bylo 25 let, měl jsem z předchozího podnikání důležité zkušenosti a kapitál na start vlastní firmy.
Při hledání jedné společnosti v jednom českém městě jsem si uvědomil, jak špatně jsou značené komerční i nekomerční subjekty. Města na to tehdy neměla vůbec peníze a ani nevěděla, jak to řešit. Tehdy jsem vymyslel projekt MORIS - Městské ORIentační Systémy, který spočíval v tom, že všechny nekomerční městské objekty městu označím zdarma a město mě nechá po dobu 20 let provozovat systém komerční. Za každou městskou plochu pět komerčních. Tento projekt jsem nabídl dvaceti městům a tři se hned chytla. Čáslav, Český Brod a Plzeň. Systémy se tehdy opravdu zrealizovaly a roky velice dobře fungovaly. Při realizaci zakázky jsem přišel do styku s tzv. signmakingem (realizace log, tabulí, reklam atd.) a na první pohled jsem se do tohoto oboru zamiloval.
7. 5. 1997 jsem si koupil Annonci a v jediném vydání sehnal prostory, grafika a starší plotter na výrobu samolepek. Tento den datuji jako reálný vznik firmy MORIS design. Ještě ten den jsme se sešli a začali zjišťovat, jak se to dělá, protože nikdo z nás neměl žádné zkušenosti. Čeho jsme ale měli na rozdávání, byla neuvěřitelná chuť do práce. Moje šťastné číslo je sedmička a tento den tam byly rovnou dvě, od té doby proto máme ve všech nabídkách sedmičku. Pravidlem našich zaměstnanců je starat se o klienta na 107 %.
Obrázek 5 - Permanentní stojany na baterie Panasonic |
První roky jsme pracovali v suterénu na Vinohradech a učili se, jak obor vlastně funguje. Po zdokonalení jsme rozšířili výrobu o sítotiskárnu a výrobu světelných reklam. Po dvou letech jsme otevřeli výrobní pobočku v Praze - Nuslích. Toto období bylo plné neuvěřitelných setkání, mejdanů a obrovského nadšení do práce. Asi to z nás bylo cítit, a tak se nám povedlo sehnat dvě zásadní zakázky. První byla pro Kodak, pro který jsme rebrandovali 163 prodejen, a druhá byla pro českou pobočku Panasonic. Zde jsme vyráběli spoustu prostředků pro podporu prodeje, a objevili tak zcela nový svět, který přesně zapadal a navazoval na naši dosavadní činnost. České zastoupení Panasonic nás doporučilo do belgické centrály pro Evropu, abychom se zúčastnili výběrového řízení na dodávky stojanů pro celou Evropu. Ze 14 firem v tendru jsme zvítězili, a stali se tak na dlouhou dobu jejich výhradními dodavateli permanentních stojanů na prodej baterií. Těch vyrábíme dodnes cca 25 000 ks ročně a smlouvu Panasonic již mnohokrát obnovil. Za 12 let spolupráce jsme měli pouze 5 ks reklamací.
Získáním těchto strategicky důležitých zakázek jsme vydělali na vlastní výrobní areál, který jsme začali stavět na zelené louce v Praze – Michli. Vzhledem k narůstající úrovni našich zakázek jsme se začali účastnit mezinárodních soutěží a dnes vlastníme přes 45 ocenění za kreativitu, design, technické zpracování. Mezi ty nejvýznamnější patří určitě vítězství na soutěži POPAI v Paříži.
V roce 2009 udeřila finanční krize a firmě dramaticky klesaly obraty. V tuto dobu jsem se rozhodl, že na firmě jsou nejcennější lidé, a tak jsem zcela proti logice a doporučení všech finančních odborníků nikoho nepropustil, ale naopak jsem začal lidi školit a zvyšovat úroveň jejich profesionality. Zároveň jsme investovali do informačního systému a koupili nové technologie. Zatímco konkurence houfně propouštěla, my jsme se profesionalizovali. Mělo to pochopitelně finančně negativní účinek, ale bylo mi jasné, že krize někdy skončí. Když se to stalo, konkurence byla zdecimovaná a začala se probouzet a nabírat lidi. My jsme byli ale připraveni a měli dobře našlápnuto. Tento postup ocenila Hospodářská komora v soutěži Krizi navzdory, kterou jsme vyhráli a získali tak prestižní ocenění. Po slabším období nastal boom zakázek a naším největším úspěchem v historii firmy bylo získání zakázky na realizaci rebrandingu sítě prodejen drogerií Teta, která má 850 poboček.
Obrázek 6 - Rebrandované pobočka Teta drogerie
Zakázku jsme vyhráli mimo jiné díky tomu, že jsme dokázali postavit v naší hale celou funkční drogerii, kde jsme vše půl roku testovali a vyvíjeli. Pro realizaci této zakázky jsme otevřeli další výrobní halu v Praze - Štěrboholech. Tato zakázka nám zajistila práci na několik let a bohatě zúročila investice a invenci, kterou jsme do firmy vložili. Za tento počin jsme posbírali mnoho ocenění a já jsem se stal Marketérem roku.
V současnosti máme několik velkých klientů, se kterými spolupracujeme v řádu let na dlouhodobých projektech. Za zmínku stojí zcela jistě O2 Czech Republic, pro kterého jsme navrhli nový koncept interiéru O2 Future Shop a do konce roku zrealizujeme 60 prodejen.
Obrázek 7 - Prodejny O2 v novém konceptu Future Shop
Nyní pro nás pracuje 135 lidí. Hlavní sídlo a výroba je v Malešicích, pobočka je ve Štěrboholech a ve Slaném. Sériovou kovovýrobu jsme zařídili v Přísnoticích u Brna. Vývoj a menší série tedy realizujeme přímo v Praze, větší zakázky přesouváme na Moravu. Značné procento obratu tvoří export, prodejní stojany vyvážíme do cca 45 zemí vč. Číny, Austrálie a USA.
Obrázek 8 - Projekt Vodní dům v Hulicích |
Postupem času jsme se začali soustředit na design a tvorbu designových interiérů. Stali jsme se členy POPAI Central Europe, kde jsem se stal vice-prezidentem a dnes o tomto oboru často přednáším. Jedno z témat, které se nyní snažím pomocí osvěty prosadit, je projekt „Podporujeme český design“, který učí zadavatele chovat se férově a má velký vliv na podporu českých kreativních designerů.
Ve firmě jsou praktikovány formy vyššího principu založené na morálce, férovém a otevřeném jednání, úctě ke klientovi a k zaměstnancům.[3]
MORIS design s.r.o.
Sídlo firmy: Pod Stárkou 1462/33, 140 00 Praha - Michle
Datum vzniku: 23. 2. 2005[4]
Vedení, vývoj, výroba: Provozovna I: Tiskařská 612/4, 108 00 Praha 10 - Malešice
t: +420 222 512 231, m: +420 724 075 630, e: moris@moris.cz
Výroba, logistika: Provozovna II: Areál Papyrus, K Hrušovu 292/4, 102 00 Praha 10
t: +420 222 512 231, m: +420 724 075 630, e: moris@moris.cz
Divize Distribution: Provozovna III: Ševce Matouše 2018/9, 140 00 Praha 4 - Krč
m: +420 731 410 327, e: distribuce@moris.cz, www.moris-distribution.cz
Divize Truhlárna: Provozovna IV: Nosačická 1512, 274 01 Slaný
t: +420 222 512 231, m: +420 724 075 630, e: moris@moris.cz[5]
http://www.moris.cz
Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz
[1] http://www.moris.cz/o-nas/
[2] http://www.moris.cz/detail-novinky/nova-truhlarna-moris-dali-jsme-si-nejvetsi-darek/
[3] http://www.moris.cz/o-nas/
[4] Údaje byly ověřeny v databázi ekonomických subjektů ARES 13.9.2018
[5] http://www.moris.cz/o-nas/kontakty/