Lorika CZ chce v marketingu využívat svou firemní vůni

Dodavatel personální a průmyslové hygieny Lorika CZ začínal jako garážový prodejce dezinfekce. Nyní má tato rodinná firma v Česku tři pobočky a zabývá se mimo jiné vytvořením "voňavého loga". Majitelé podniku chtějí v marketingu využívat unikání firemní vůni, kterou jejich klienti rozeznají stejně dobře jako například logo.

LORIKA CZ s.r.o.  - vítěz kategorie malá firma soutěže Rodinná firma roku 2017

LORIKA CZ s.r.o. je česká společnost se sídlem v Olomouci. Provozuje pobočky v Teplicích v Čechách, v Náchodě a v Českých Budějovicích. V bodech lze firmu LORIKA představit následovně:

Záruka čistoty každého provozu jsou průmyslové utěrky ARIOSO. Jejich materiál a typ je vždy přizpůsoben provozu, pro nějž jsou určeny s ohledem na čištěný materiál a potřeby uživatelů v různých odvětvích průmyslu a služeb – například v automobilovém průmyslu, ve strojírenství, v elektronice, v potravinářství, opravárenství nebo pro potřeby úklidových firem. Zdroj: https://homebydleni.cz/novinky/zaruka-cistoty-kazdeho-provozu-jsou-prumyslove-uterky-arioso/

Jak vidí příběh firmy LORIKA CZ, s.r.o. dcera jejích majitelů?

Moji rodiče byli vždycky silné osobnosti a velcí bojovníci. Občas měli z pohledu svého okolí trochu bláznivé a riskantní nápady, ale bez nich by to prostě nebyli oni. Jako třeba v roce 1993, kdy můj táta opustil místo vedoucího prodeje dezinfekcí ve Farmakonu v Olomouci a založil svoji první firmu. Jelikož se to ve dvou lépe táhne, přibral jako společníka svého technicky založeného kamaráda, který ho trénoval karate. Myslím, že máma byla nadšená asi tolik, jako když dostala k narozeninám barevnou televizi, kterou si ve skutečnosti přál táta. Dodnes si pamatuji její pohled, který říkal „To si ze mě děláš srandu?!?“. Také si pamatuji tátův pohled, doplněný cukajícím koutkem a vyjadřující jasně tuto větu: „Ale drahá, vždyť ta televize byla vždycky tvůj sen.“ Pravda byla taková, že máma si televizi nikdy nepřála a stejně jako každá zodpovědná žena chtěla pro své dvě malé děti především stabilní rodinné zázemí a finanční jistotu, což prodej dezinfekcí z garáže zpočátku zdaleka nezajišťoval. Když se pak největší zákazníci, nemocnice a polikliniky, rozhodly přestat platit za zakoupené zboží, dostala se firma velmi rychle do druhotné platební neschopnosti a prvotní nadšení i touha dělat věci jinak a lépe se pomalu rozplývala. Dva společníci, kamarádi, stáli před zásadním rozhodnutím – „žít či nežít“, „utéct či bojovat“. Neutekli, opustili myšlenku prodávat dezinfekce nemocnicím a začali se soustředit na průmysl. Svůj sortiment rozšířili o prostředky pro personální hygienu (tekutá mýdla, papírové ručníky, toaletní papír) a svůj personál o moji mámu, která se začala věnovat účetnictví, a o třetího společníka, který se věnoval interním záležitostem firmy. A tak se moji rodiče, oba původem chemici, začali učit dovednosti obchodu a úspěšně spolu zažehnávali krizi, která firmu zatěžovala.


Proč jsme přihlásili naši firmu do této soutěže? Protože přes všechny těžké dny, nemoci, velká zklamání a ztráty stojíme při sobě a podporujeme se. Protože máme rádi zaměstnance naší firmy a přejeme si, aby byli spokojení. Protože toužíme pomáhat druhým a věnovat část zisku na podporu potřebných. Protože chceme, aby všichni, kdo jsou součástí rodinných firem, občas se hádají, někdy to chtějí vzdát a bojovat jim připadá v tu chvíli nemyslitelné, věděli, že v tom nejsou sami a že jim fandíme. Rodina je jedním z nejcennějších darů, které v životě máme. Je dobré si to připomínat.[2]

Foto ze slavnostního vyhlášení výherců soutěže Rodinná firma roku 2017

Zdroj: Interní materiál Lorika. http://www.lorika.cz/blog/rodinna-firma-roku-2017

Za téměř čtvrt století se dá zvládnout a prožít mnoho věcí. Můžete se například narodit, prožít prima dětství, bouřlivou pubertu, první zkoušku dospělosti v podobě maturity a vystudovat vysokou školu. Nebo začnete podnikat, pracujete jako skladník, obchodník a ředitel v jedné osobě, a během 25 let vytvoříte stabilní rodinnou firmu, která je dnes jedním z předních dodavatelů v oblasti personální a průmyslové hygieny. Dá se říct, že obojí tak trochu pasuje na našeho generálního ředitele, pana Miroslava Krištofa, jehož mnohaleté úsilí bylo nedávno oceněno porotou v soutěži Equa Bank Rodinná firma roku, a firma LORIKA CZ s.r.o. získala první cenu v kategorii malých rodinných firem. Z ocenění máme všichni ohromnou radost. Je příjemné vědět, že si vaší práce někdo opravdu cení a motivuje vás tím pokračovat dál, s úsměvem a nadšením. Děkujeme.[3]

Zaujal Vás v úvodu článku …koncept Voňavého loga? Mě ano – takže:

Scent Marketing neboli vonný marketing není pouhým lákadlem k nákupu vůní. Naopak je novodobým trendem a plnohodnotným odvětvím moderního marketingu. Jeho použití a aplikace v kampaních je znakem vysoké profesionality založené na měřitelných výsledcích vědy a výzkumu. Stejně jako u jiných marketingových nástrojů můžeme klienta vonným marketingem oslovit, zpříjemnit jeho pobyt v prodejně nebo upřednostnit jeho výběr při nakupování. Jinými slovy - nejvyšším stupněm marketingové aplikace je vytvoření unikátní firemní vůně, kterou klienti rozeznají stejně dobře, jako mezi ostatními značkami rozeznávají  Vaše logo. Vytváříme tak voňavou identitu společnosti, která přispívá k její úspěšné prezentaci. Volbu konkrétní vůně doporučujeme konzultovat s odborníky. Platí zde totiž určitá pravidla a osvědčené kombinace. V první řadě je potřeba pečlivě definovat cílovou skupinu a její očekávání. Řídit se lze i novodobými poznatky neuromarketingu:

 

  • bezpečí, nostalgie - dětský pudr, čerstvě upečené sušenky, vanilka,
  • ostražitost, zvýšení pozornosti - máta peprná a citrusové vůně,
  • relaxace - levandule, vanilka, heřmánek,
  • zvětšení prostoru - jablko, svěží vůně mořského vánku,
  • pocit luxusu, navození nákupní atmosféry - santalové dřevo, jantar, parfémové vůně,
  • pocit domova - jablečný koláč, čerstvě upečené sušenky, vůně kávy,
  • prodloužení pobytu klienta na prodejně -  květinové a citrusové vůně.[4]

 

LORIKA CZ s.r.o. se angažuje i v oblasti společenské odpovědnosti. Podporuje:

Projekt Dětský domov v Nepálu – protože Děti jsou darem a obrovským požehnáním. Materiální podpora je fajn, ale teprve vytvoření skutečného domova a možnost vzdělání jsou nadějí na lepší budoucnost dětí. Nepál je naše srdeční záležitost. A my bereme věcí týkající se srdce velice vážně.

Likvidace lepry – protože Být nemocný neznamená být méněcenný. Stále existují na světě lidé, pro které není kvalitní lékařská péče samozřejmostí a kteří tedy potřebují naši pomoc a podporu. Obdivujeme zakladatele občanského sdružení Likvidace lepry pro jeho vytrvalost, snahu a dlouholetou práci.

Movember – protože:  Muži jsou fajn a zaslouží si podporu v těžkých chvílích. Knírek je pro nás znakem gentlemanství, elegance, daného slova, které platí a pevného podání ruky. Muži o závažných nemocech nemluví a většinou se jich bojí. Chceme podpořit myšlenku otevřené komunikace a ukázat všem nemocným mužům, že v tom nejsou sami.

Salzerova reduta - Naše firma se rozhodla pro koupi Salzerovy reduty II, protože: Byla to láska na první pohled. Vážíme si historie našeho města a chceme se aktivně podílet na uchování této památky i vzpomínek na vše, co zde bylo prožito. Máme spoustu nápadů a jejich realizace si vyžaduje vhodný prostor.[5]

 


LORIKA CZ s.r.o.

Sídlo firmy: 77900 Olomouc - Hodolany, Holická 582/312

Datum vzniku: 22.1.1993[6]

 

tel.: +420 581 111 111, fax: +420 581 112 466

e-mail: lorika@lorika.cz

http://www.lorika.cz

 

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz.

 


[1] http://www.lorika.cz/

[2] Text doprovázející přihlášku do soutěže Rodinná firma roku 2017. Interní materiál AMSP ČR.

[3] www.lorika.cz. Rodinná firma roku 2017. [Cit. 2017-12-09]. Dostupné z http://www.lorika.cz/blog/rodinna-firma-roku-2017

[4] https://www.vonavelogo.cz/produkty/difuzery#

[5] http://www.lorika.cz/projekty

[6] Údaje byly ověřeny v databázi ekonomických subjektů ARES  17.6.2018