Mladí vegani vyrábějí Nemléko a Nemáslo

Bez laktózy, cukru, lepku, soji, aditiv. Bez toho všeho je Nemléko, které usnadňuje život těm, kteří nemohou nebo nechtějí konzumovat laktózu. Amálie a David, majitelé firmy, jsou vegani. K původnímu mandlovému Nemléku postupně přidávají další sortiment – například Nemáslo, či ledové čaje dceřiné značky Yestea.

Nemléko  svým názvem ukázalo, vůči čemu se vymezuje (bez laktózy, bez cukru, bez lepku, bez soji, bez aditiv). S logem rozpůlené mandle s klíčkem nabízí čistě rostlinnou alternativu živočišného mléka, která  je vyráběna z mandlí nebo máku, doslazována pouze datlemi a dochucena špetkou soli.

Nemléko je česká značka usnadňující život těm, kteří nemohou nebo nechtějí konzumovat laktózu. Vyrábí čistě rostlinné alternativy mléčných produktů bez chemických konzervantů a jiných přidaných látek. K původnímu Mandlovému Nemléku (polotučnému, plnotučnému, kakao, vanilka, ledová káva) majitelé rodinné firmy průběžně přidávají další sortiment. Oblibu zákazníků si získalo Makové Nemléko  (makové kakao), Mandlový Nejogurt (bílý, kakao, meruňka, jahoda, borůvka), Nemáslo a dva bio ledové čaje dceřiné značky Yestea. Stále vymýšlí, jakými dalšími produkty udělají svým zákazníkům radost. [1]

Oba majitelé firmy  - Amálie a David jsou vegani. Být vegetariánem, veganem, fanouškem raw nebo tzv. paleo stravy je v dnešní době víc životní styl než pouhý způsob stravování. A stejně jako u jakéhokoliv jiného "trendu", podobná přesvědčení dost často rozdělují společnost na ty, kteří na něj nedají dopustit, a na ty, jež ho považují za holý nesmysl. A to i v době, kdy jsou produkty pro příznivce alternativního způsobu stravování běžně dostupné téměř v každém obchodě nebo restauraci. [2] Nabídka neživočišných potravin nebývala vždy tak bohatá, jak je dnes, sehnat kvalitní produkty nebylo jednoduché. „…Nejdřív jsme si kupovali klasické náhražky mléka, které jsou k dostání i v potravinových řetězcích. Bohužel nám nepřišly moc chutné a vlastně ani kvalitní,“ říká Amálie Koppová. Tak ji napadlo, že by si mohla vyrobit vlastní veganské mléko. Hledala recepty na internetu – a našla. Alo ouha - „Výroba je celkem pracná a nápoj se bez pasterizace rychle kazí. Říkali jsme si, jaká je škoda, že se náš domácí výtvor nedá nějak zabalit a poslat dál,“ vzpomíná spolumajitelka firmy. S partnerem pak přemýšleli, jak by mohli to, co uvaří, prodávat. Vše ale zůstávalo spíš v rovině úvah. „Oba jsme měli zaměstnání a školu. Sice jsme začali zjišťovat, jaké by byly naše možnosti, snažili jsme se kontaktovat potenciální dodavatele, ale dál se vlastně nic nedělo.“ David studoval marketing a pracoval jako obchodní zástupce, Amálie se věnovala výtvarnému umění. Jejich zaměření se od začátku podnikání dobře doplňovala.

Rozhodující byla jejich účast na veganských trzích na pražské náplavce.  „Konečný produkt jsme dali dohromady za míň než čtrnáct dnů,“ pokračuje David Balcar. S přítelkyní uvařili nápoj z mandlí, oslazený jen datlemi. Podařilo se zajistit i skleněné láhve, vymyslet a vyrobit etikety a shodnout se na názvu Nemléko…

Láhve se i díky svému vzhledu staly poměrně populárními na sociálních sítích, někteří blogeři a uživatelé Instagramu a Facebooku se s nimi rádi fotí. „Určitě nám pomohlo, že Nemléko vypadá jinak než běžné produkty zdravé výživy,“ dodává David. Během jednoho roku se nápoj začal prodávat na více než sedmdesáti místech po celé republice a spotřebitelé si jej oblíbili.  Ze začátku vařili rostlinný nápoj doma, pak už ale ani největší hrnec v kuchyni nestačil.  Pak fungovali v provozovně, ve které platili hodinový nájem – což si vyhodnotili jako finančně neefektivní.  Aby získali finance na další rozvoj, uspořádali crowdfundingovou kampaň. Na internetových stránkách Hithit.com představili svůj projekt. Přispět mohl kdokoliv, komu se líbil. Na oplátku dárci získali produkty Nemléko, ale až ve chvíli, kdy se firma rozjela. Místo požadovaných 290 000 korun získal pár výrobců veganského nápoje skoro půl miliónu. Kvůli svému snu opustili i Prahu a otevřeli novou provozovnu v Černošicích, kde také bydlí. [3]

 

Čím je Nemléko jiné?

…“Od běžných nápojů svého druhu se liší především tím, že je v něm 12 % mandlí. To je opravdu hodně, a proto je taky tak husté (v průmyslově vyráběných nápojích je i tak málo jako 1 % mandlí). Rozhodli jsme se, že nechceme při jeho výrobě používat cukr, sladíme ho tedy datlemi. Dál už je v něm jen filtrovaná voda a špetka himalájské soli. Na rozdíl od jiných nápojů však už do Nemléka nepřidáváme nic dalšího. Neobsahuje žádné emulgátory, stabilizátory, zahušťovadla a tak dále. Proto když se nechá déle stát, začnou se mandle a datle oddělovat od vody. Stáčíme ho do skleněných, snadno recyklovatelných láhví. Nemléko neprochází na rozdíl od mandlových nápojů v kartonu tepelným ošetřením UHT, ale pouze šetrnou pasterací. To sice znamená, že nevydrží půl roku při pokojové teplotě, ale jen 14 dní a ještě k tomu pouze v lednici, zato je v něm zachováno více výživných látek…“[4]

Zakladatelé Nemléka chtějí postupně vytvořit celé nemlékárenské portfolio.[5] „Snažíme se lidi nenápadně přivést k zamyšlení, zda je opravdu nutné konzumovat tolik živočišného mléka,“ vysvětluje Amálie s tím, že vizí je vytvořit celý sortiment nemléčných výrobků, například i nezmrzlinu. Mladá značka si už dokázala vybudovat silnou základnu fanoušků na sociálních sítích -  na Facebooku ji sleduje 21 562 lidí,  na Instagramu přes 23 tisíc.[6] „Nemáme žádnou přesně definovanou komunikační strategii, děláme to tak, jak se nám to líbí. Hodně sázíme na recepty, fotografie jídla a produktu samotného,“ popisuje Amálie Koppová. [7]

Nemléko přimo pod stromeček?