Oprášili rodinné recepty na konzervované výrobky
Štefan Čongrády vytvořil recepturu na výrobu konzervovaných výrobků z masa. Jeho rodinní následovníci nyní na základě jeho receptů vyrábí paštiky a masné výrobky zhotovené pouze z přírodních ingrediencí. Firmu Čongrády v současné době vede Zuzana Babincová, vnučka Štefana Čongrádyho spolu s manželem.
…Konzervované výrobky Čongrády vycházejí z rodinné receptury, kterou vytvořil náš dědeček Štefan Čongrády. Několikaleté zkušenosti z vesnických zabijaček mu umožnily vyrábět produkty s vyváženou chutí a hlavně ze skutečného masa. My se teď snažíme jeho zkušenosti zúročit. Převzali jsme rodinnou tradici přípravy poctivých paštik a masných výrobků a vracíme tak na stoly domácností výrobky zhotovené pouze z přírodních ingrediencí. Věříme v poctivost řemesla, a proto celá výroba prochází našima rukama – od příjmu masa až po zabalení a dodání konečnému zákazníkovi. Jen tak se dá dohlédnout na kvalitní zpracování a dosáhnout toho nejlepšího výsledku. Pečlivě si vybíráme i dodavatele, abychom měli záruku, že všechna prasátka jsou z českého chovu. Říká se, že pro člověka není nic lepšího, než dělat to, co ho v životě baví. A nás baví nejvíc výroba paštik a masných výrobků….[1]
Firmu vedou a rozvíjejí manželé Babincovi - Zuzana, vnučka Štefana Čongrádyho a její manžel Tomáš Babinec. Co se stane, když se dá dohromady gurmánský ajťák a stavební inženýrka? Vzniknou ČONGRÁDY. Když se Tomáš seznámil se Zuzaniným dědečkem, netušil, že jednoho dne bude držet v ruce paštiku ze své vlastní výrobny. Jak se paštiky[2] Čongrády vyrábí? Přivezete 100 kg masa a 100 kg masa se pak objeví v konečných výrobcích. Žádná mouka, emulgátory, aditiva, vepřová kůže neb drůbeží separát … Maso se spolu se zeleninou, kořením, atd. prováří při teplotách těsně pod 100 °C do plného prohřátí celého objemu, následuje naplnění do obalu – skleničky, plechovky… a sterilizace. Pak už stačí jen vychladit, obaly polepit etiketami, zabalit a hotovo ...[3]
Zdroj: https://www.dobrykram.cz/znacka/congrady-s-r-o/
… Firmu jsme rozbíhali s velkým nadšením v roce 2013. V pronajatých prostorách nedaleko Prahy jsme se skromným vybavením po dědovi začali s výrobou prvních šarží paštik. Nabízeli jsme je na farmářských trzích a do farmářských prodejen. V té době se na trhu etablovaly i prodejny značky Sklizeno, které jsou dnes pro nás velmi dobrým obchodním partnerem. Firmu jsme postupně rozvíjeli, rozšiřovali jsme produktové řady. Výrobu jsme přestěhovali do Ústeckého kraje, dnes máme i zaměstnance.
Firmu jsme zakládali s malým kapitálem – v podstatě šlo o nákup surovin, obalů, úhradu fixních i variabilních nákladů na výrobu a následný prodej. Co do firmy přišlo, to v ní také zůstalo – získané finanční prostředky jsme postupně reinvestovali do jejího rozvoje. Především jsme zakoupili technologické vybavení, které musí odpovídat velmi přísným hygienickým předpisům pro výrobu potravin, platné legislativě, požadavkům na osobní hygienu zaměstnanců apod.
Snažíme se o výrobu kvalitních paštik a sterilizovaných výrobků s ohledem na lokálnost. Chceme, aby naše výrobky nejenom dobře chutnaly, ale aby i dobře vypadali, aby mohly být prezentovány s hrdostí na rodinný um a tradici. Výrobky Čongrády jsou držitelé státního ocenění Regionální potravina Ústeckého kraje 2016 (za produkt Játrová tradiční paštika) a Regionální produkt Poohří….[4]
Plány do budoucna? Reprezentovat „zlaté české ručičky“ ve světě – vstoupit na nové trhy např. do zemí bývalého Sovětského svazu, ale i do Rakouska, Německa, Pobaltí apod. Rozšířit nabídku o hotová jídla, polotovary, convenience food. Navýšit výrobní kapacity, vybudovat vlastní výrobní prostory, nabrat zaměstnance, podpořit pokles nezaměstnanosti Ústeckého kraje – prostě pokračovat v úspěšném rozvoji a budovat firmu, kterou budeme moci za pár let předat svým dětem.
Co by majitelé doporučili začínajícím podnikatelům? Určitě od začátku sledovat čísla a pracovat s nimi. Vybrat si správnou účetní, právníka a daňového poradce, marketingovou agenturu, aby bylo vše hned od začátku realizováno správně a podle platné (velmi složité a nepřehledné) legislativy. V jakoukoli chvíli mít 100% přehled o firmě a jejím finančním zdraví. Ze začátku jsme se nadšeně věnovali samotné výrobě, následně prodeji. Čísla a výsledky jsme zanedbávali, nepřehodnocovali s ohledem na cenu vstupů a výstupů, na vývoj trhu, přání a požadavků konkrétních zákaznických skupin … A to je špatně.[5]
Čongrády s.r.o.
Sídlo společnosti: 44101 Lubenec - Ležky 70
Datum vzniku: 26.2.2013[6]
Kancelář a sklad: Ocelářská 392/9, 190 00 Praha-Libeň
Tel.: +420 732 613 235, e.mail: info@congrady.eu, https://www.congrady.eu[7]
Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz.
[1] https://www.congrady.eu/
[2] Paštika je roztíratelná masová pasta, jedná se o tepelně zpracovaný uzenářský výrobek.
[3] https://www.dobrykram.cz/znacka/congrady-s-r-o/
[4] BABINEC, Tomáš - představení firmy v rámci nominace do soutěže
Rodinná firma roku 2018
[5] BABINEC, Tomáš - představení firmy v rámci nominace do soutěže Rodinná firma roku 2018
[6] Údaje byly ověřeny v databázi ekonomických subjektů ARES 24.9.2018
[7] https://www.congrady.eu/kontakty/