Přes kmín a mák až k velkoobchodu

V roce 1991 začal Zdeněk Rambousek, budoucí zakladatel společnosti Pešek-Rambousek, nakupovat na živnostenský list mák a kmín od zemědělských subjektů a následně je nabízel pekárnám v okolí města Slaného. O dva roky později přibral do firmy bývalého spolužáka Zdenka Peška. Společně vybudovali plnosortimentní velkoobchod se zaměřením na pekařskou a cukrářskou výrobu.

Pešek-Rambousek s.r.o.

Specialista na dodávky surovin pro pekaře, cukráře, lahůdkáře, gastroprovozy, menší velkoobchody, ale i koncové zákazníky……

Na počátku v roce 1991 začal budoucí zakladatel společnosti Zdeněk Rambousek nakupovat na živnostenský list mák a kmín od zemědělských subjektů a následně je nabízel pekárnám v okolí města Slaného. Při této činnosti využíval zkušenosti z předešlého zaměstnání. Přestože se obchod vyvíjel, tempo růstu bylo pro majitele nedostatečné a tak o dva roky později přibral bývalého spolužáka Zdenka Peška. Nutno podotknou, že oba byli v podstatě bez prostředků.

Společně začali podnikat s vizí vybudování plnosortimentního velkoobchodu se zaměřením na pekařskou a cukrářskou výrobu. V roce 1993 uzavřeli smlouvu o společném podnikání fyzických osob a nastoupili svoji podnikatelskou dráhu v pronajatém skladu. Know-how spočívalo ve znalosti potřeb pro cukrářskou a pekařskou výrobu. Aby dosáhli potřebné znalosti, objeli společně několik desítek provozoven. V té době měly provozovny se zásobováním potíže a tak se začínající podnikatelé setkali s vstřícností budoucích zákazníků. Poté co zjistili, co by se mělo do sortimentu zařadit, objevil se problém s financováním. Finance získávali příležitostnými brigádami a zásobováním zverimexů, obchodů s ovocem a zeleninou. Kromě toho měl pan Pešek ještě jedno stálé zaměstnání. Dalším problémem bylo shánění zdrojů informací a komunikace. Zdroje informací o dodavatelích nebo výrobcích byly téměř nedostupné. Často nastala situace, že museli zboží nakoupit ve skladu konkurence a dále jej distribuovat s minimální marží.

Po dvouletém fungování firmy byl přijat první zaměstnanec. Započal  dynamický růst, podnikatelé už se orientovali v problematice, poznali fungování trhu, postupně  začali nabírat další zaměstnance. V tomto období museli překonat psychologickou bariéru v podobě obav ze zásobování Prahy. S tímto záměrem totiž přišel požadavek na rozšíření sortimentu, stěhování do  větších skladových prostor, které by umožnily i skladování omezeného množství chlazených výrobků. Podnikatelé zažívali opravdový konkurenční boj i přesto, že dva nejbližší velkoobchody s podobným zaměřením ukončily činnost. Pro úspěšné přežití a další rozvoj společnosti bylo nutno přizpůsobit služby, získat konkurenční výhodu v rychlosti dodávek, v šířce sortimentu,  ve spolehlivosti …

V následujícím období přešla společnost na podvojné účetnictví,  na to navázala změna právní formy na společnost s ručením omezeným. Stát v podobě české potravinářské inspekce začal zvyšovat nároky na provoz skladu - což si vynutilo další stěhování – tentokrát do části skladových prostor společnosti Ekofrukt s.r.o., které splňovaly podmínky standartního potravinářského závodu. To už se psal rok 2003  a podnikatelům se otevřel prostor pro nové obchodní  příležitosti. Nejpodstatnější změnou bylo rozšíření sortimentu o mléčné výrobky, které sebou sice přinesly vyšší nároky na distribuci, nicméně umožnily společnosti podstatně zvýšit obrat, marže, zisk.

V období následujících deseti let se společnosti podařilo poměrně rychle obnovit celý autopark a tím docílit toho, že všechna auta měla chladící zařízení.

 

Společnost dále přibírala nové zaměstnance a postupně jim vytvořila nadstandartní platové podmínky v porovnání s ostatními zaměstnavateli v regionu Slaný. Otevřená komunikace a péče o zaměstnance, zázemí rodinné firmy, spolehlivé naplňování řečených slibů – to vše se zasloužilo o minimální fluktuaci, která se drží v podstatě dodnes. Společnosti se dařilo v tomto období kumulovat zisk především díky tomu, že si jej  vlastníci  neodčerpávali a „šetřili“ na další rozvoj firmy. Dostali se na přední  pozici na trhu v daném oboru, odolali několika lákavým nabídkám odkupu ze strany zahraničních zájemců. V roce 2012 pronajímatel skladových prostor Ekofrukt s.r.o. usoudil, že dané prostory bude využívat pro vlastní potřebu a tak společnost Pešek-Rambousek s.r.o. byla nucena hledat nové útočiště. Zároveň si byla vědoma toho, že současná velikost prostor brání potenciálnímu vývoji.

Padlo rozhodnutí - vybudovat vlastní areál na zelené louce pro účely velkoobchodu. Padesáti milionová investice byla zrealizována  v průběhu jednoho roku. Byla zastavěna plocha  třech tisíc metrů čtverečních  - vznikly skladové prostory se zázemím pro autopark a zaměstnance. Samotná investice byla hrazena patnácti miliony z vlastních zdrojů a zbylých třicet pět milionů bylo hrazeno investičním úvěrem. Nové zázemí umožnilo realizaci mimořádně výhodné investice v podobě vlastní nádrže na naftu, která sebou přinesla výrazné snížení nákladů na vlastní dopravu.

Nové prostory skladu umožnily vznik specializovaného oddělení pro mléčné produkty, dále vzniklo oddělení pro obalové materiály, rozběhl se specializovaný internetový obchod. Pro setkání s dodavateli i odběrateli je k dispozici prostor pro pořádání odborných seminářů a pravidelných neformálních setkání. Společnost také zřídila pozici cukrářské technoložky, která v provozech stávajících i potenciálních zákazníků předvádí technologické postupy i techniku práce s výrobky dodávanými skladem.

 

Pekaři, cukráři, provozovny gastro mají k výběru širokou nabídku sortimentu cukru, solí, tuků, olejů, ovocných náplní – marmelád, kompotovaného ovoce, polev a náplní, suchých plodů, posypů, droždí, mléčných výrobků, vajec a vaječných výrobků, výrobků IREKS ENZYMA, ostatních směsí a přípravků, škrobů, pudinků, sterilované zeleniny, modelovací hmoty, bezlepkových směsí a mnoha dalších. Novinkou pro rok 2018 jsou Barbara decor – různé druhy čokoládového zdobení, kvalitní Italská čokoláda "Ariba".

 

Společnost dlouhodobě podporuje čtyři sportovní kluby na Slánsku a řadu jednotlivých veřejně-prospěšných, společensko-kulturních a humanitárních akcí. Jedním procentem ze zisku také podporuje dětskou humanitární organizace „Chance 4 Children”.[1]

 

PEŠEK- RAMBOUSEK s.r.o.

Sídlo firmy: 27401 Slaný, U Ploché dráhy 1958

Datum vzniku: 8.1.2002[2]

 

 

Tel.: 312 522 129 , 602 276 432,  602 371 075

 

e-mail: info@pesek-rambousek.cz

http://www.pesek-rambousek.cz

 

 

Autor: AMSP ČR. Na základě údajů z diplomové práce pana Rambouska ml. upravila text Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz. Jeden z možných nástupníků „větve“ Rambouskových ukončil své vzdělání na Vysoké škole finanční a správní, a.s. v Praze, dne 7.6.2018 získal vysokoškolský titul Ing. v oboru Řízení podniku a podnikové finance. Pevně věřím, že se mu získané vědomosti podaří implementovat do běžné praxe rodinné firmy  – přeji úspěch.


[1] RAMBOUSEK, Filip. Modely řízení a vedení nákupu podniku. Diplomová práce. Praha: Vysoká škola finanční a správní, a.s.  2018.

[2] Údaje byly ověřeny v databázi ekonomických subjektů ARES  15.6.2018