Společnost Linea Nivnice má bohatou historii s láskou k přírodě

Podrobný pohled na předchůdce společnosti Linea Nivnice nabízí rozsáhlá publikace Historie Nivnického dvora v dokumentech. Nyní firma nabízí produkty s tradicí i novinky od značky Hello.

Historie Nivnického dvora: od středověku k Hromčíkovi a osudu jeho rodiny až po podnik LINEA. Historie Nivnického dvora v dokumentech a fotografiích, tak se jmenuje rozsáhlá publikace, autorů Gabriela Slanicaye a Jiřího Čoupka, která čtenářům přibližuje zajímavou minulost lokality, kde před 71 lety založil Jaroslav Hromčík „živnostenský produkční lihovar", předchůdce současné společnosti LINEA Nivnice. Kniha o rozsahu 276 stran, chronologicky členěná do šesti kapitol se 700 stovkami fotografií, dokumentuje nejen dobu znárodnění podniku a jeho transformaci do soukromých rukou, ale rovněž nabízí pohled až do druhé poloviny 13. století, k němuž se vztahuje první písemná zmínka o Nivnici. „Hodně použitých fotek je o lidech a těch je uvnitř opravdu mnoho, řekl bych, že tisíce,“ uvedl Gabriel Slanicay. Ten přiznal, že jeho záměrem bylo vzdát knihou hold všem lidem, kteří kdy v podniku Slovácké konzervárny (SLOKO) Nivnice pracovali. … „Je sympatické, že si autoři knihy dali tu práci a napsali pojednání o podniku, kde bylo svého času zaměstnáno až dva tisíce lidí. Jsou v ní i technické věci, výrobní program, je vidět, že to psali lidé, kteří tomu rozumí,“ poznamenal Pavel Mauer, v letech 1978 – 1983 ředitel SLOKO Nivnice a v letech 1983-1990 ředitel Slováckých konzerváren Uherské Hradiště, zastřešující závody Nivnice, Kunovice, Mařatice, Uherský Brod, Babice, Vizovice, Bzenec, Dubňany.[1]

Beseda s autory knihy Historie Nivnického dvora v dokumentech a fotografiích. Foto: DENÍK/Bohun Pavel

Pojďme se tedy podívat do Historie, která začíná u knížecího rodu Lichtenštejnů:

Původními budovateli a vlastníky zemědělské usedlosti „Nivnický dvůr“ byl v 19. století rod Lichtenštejnů. Nivnický dvůr byl součástí jejich rozsáhlého panství na jižní Moravě, které získali v polovině 13. století od krále Přemysla Otakara II. Po zániku Rakouska-Uherska a po provedení pozemkové reformy v roce 1920 přešlo vlastnictví na obec, která v letech 1. republiky pronajala statek a přilehlou půdu rodině Mayů. Židovský původ byl příčinou jejich tragického údělu během II. světové války.

1946 – 1963

„Panský dvůr“ byl pak jako obecní majetek v roce 1946 prodán obcí Jaroslavu Hromčíkovi, který zde ještě toho roku zahájil výrobu lihovin, destilátů a bylinného likéru „Hromčíkovo tajemství“. Pokračoval tak ve staleté tradici výroby pálenek v Nivnici. V roce 1948 byla firma znárodněna a jako provoz závodu Uherský Brod začleněna pod Slovácké konzervárny a lihovary Uh. Hradiště. Výrobní sortiment byl doplněn o sirupy a ovocná vína. Během 20 let prošel tento národní podnik mnoha organizačními změnami. Mezi ně patřilo i osamostatnění provozu v Nivnici a vznik závodu 1 – Nivnice v roce 1963.

 

Lihoviny patří do základního sortimentu firmy. Dnes tvoří tuto řadu konzumní lihoviny s velmi populární Nivnickou Borovičkou, která je v regionu Slovácka nenahraditelná a těší se velké popularitě. Řadu konzumních lihovin firma nabízí v tradičním balení sklo 0,5L a 1L, ale také v novém PET balení tzv. "pleskačka" 0,5L a 1L.

1979 – 1989

Významným mezníkem bylo vybudování budovy na výrobu sirupů v letech 1979 – 1981 a v letech 1976 a 1981 nákup lisu a koncentrační stanice. Zde začíná zpracování ovoce (především jablek) a výroba ovocného vína.

 

1989 – 1993

Výrazné organizačně-vlastnické změny nastaly po listopadu 1989. Nejdříve po rozpadu mateřského podniku Slovácké konzervárny Uherské Hradiště, vznikl k 1. lednu 1991 samostatný státní podnik LINEA, symbolicky deklarující společnou LI-hoviny a NEA-lko produkci. Privatizační proces byl završen k 1. lednu 1994 transformací na akciovou společnost. Významnými vlastníky akcií se v privatizačním procesu stal management společnosti a rodina Hromčíků.

 

2006 – 2009

V roce 2006 došlo k postupnému výkupu akcií od minoritních akcionářů a od roku 2007 je firma plně vlastněna 6 akcionáři. Dalším rozhodujícím krokem bylo v roce 1995 vybudování provozu na produkci ovocných šťáv, nektarů a nápojů v obalech Tetra Pak. Tato představuje nyní již 60 % z celkového prodeje firmy. Jedním z nejvýznamnějších kroků bylo zavedení značky HELLO pro ovocné šťávy, nektary a nápoje a mnoho dalších produktů. Do vybudování této značky firma investovala již mnoho desítek milionů korun. V roce 2009 poprvé vysíláme TV reklamu i na Slovensku a zahajujeme budování značky i na našem nejvýznamnějším exportním teritoriu.



Od konce roku 2017 je celý sortiment lihovin představen s novým příběhem značky a novým logem NIVNICE. V místě, jehož základ stojí na bohaté historii, tradici a lásce k přírodě, vzniká poctivá česká kořalka. To všechno společně s rodinným přístupem vdechuje našim lihovinám punc kvality a poctivosti, která se zrcadlí v každé kapce Nivnického dvora. A na každý dobrý dvůr patří kůň, takový, na kterého si můžete vsadit a který vás nikdy nezklame. Nivnický dvůr vás dostane do sedla. Doušek po doušku. Firma neustále inovuje své produkty a hledá nové tržní příležitosti. Významná je výroba privátních značek obchodních řetězců. Stabilní český obchodní tým je rozšířen o stejně početný tým slovenský, jehož význam v tržbách společnosti neustále stoupá.

 

 

HORKÁ NOVINKA - Ovocné kapsičky s postavičkami z Večerníčku

 

Pro nejmenší zákazníky a jejich maminky je v nabídce zajímavá novinka v přesnídávkách HELLO. Nejznámější příběhy z Večerníčků jsou nyní na čtyřech přesnídávkách balených do kapsiček - Rumcajs, Křemílek a Vochomůrka, Rákosníček a Kuba Kubikula.  Ovocné kapsičky obsahují stejně dobrou přesnídávku jako dětské přesnídávky HELLO ve skleničkách, navíc přináší zcela nový způsob používání. Stávající způsob podávání vyhovuje spoustě maminek a tatínků. Ale přesto, když chtějí vzít dítěti jídlo s sebou na výlet nebo jen na procházku, mají obavy, že se sklenice rozbije nebo se dítě ušpiní. Nové kapsičky plné ovocné přesnídávky může dítě samo “vysát“ bez nutnosti použít lžičku. Tím tento způsob konzumace otevírá dveře novému používání. Kapsičku můžete hodit do školní brašny na svačinu, nabalit na výlet či hřiště. Nebo ji vzít do auta a po cestě vaše dítě zdravě posvačí a vnitřek auta zůstane čistý, na rozdíl od svačiny ze skleničky. Samozřejmostí značky HELLO je, že neobsahuje konzervovadla ani umělá barviva! Děti se mohou pobavit i na novém miniwebu, který je  věnovaný Večerníčkům - viz www.hello-vecernicek.cz

 

 

 

 

 

LINEA NIVNICE, a.s.
sídlo firmy: U Dvora 190, 687 51 Nivnice

Datum vzniku: 1.1.1994[2]

 

 

E-mailové adresy:

 

hello@lineanivnice.cz, obchod@lineanivnice.cz, marketing@lineanivnice.cz

 

 

Telefonické spojení:

 

Vrátnice/Ústředna: 572 616 211, 603 272 587, Obchodní oddělení: 572 616 230-1

 

www.lineanivnice.cz

 

 

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz

 


[1] Zdroj: https://slovacky.denik.cz/kultura_region/historie-nivnickeho-dvora-od-stredoveku-k-hromcikovi-a-osudu-jeho-rodiny-az-po-podnik-linea-20170601.html

 

[2] Údaje byly ověřeny v databázi ekonomických subjektů ARES 21.4.2018