Výroba jedné podprsenky obnáší až třicet úkonů

Sestry Markéta Jirášková a Terezie Trusinová, které vedou firmu vyrábějící spodní prádlo a plavky Tima, si zakládají na vlastním výzkumu a vývoji – takzvané modelárně. Nikdy také nepřemýšleli o tom, že by podnik přesunuly do Asie. „S naší výrobou se pojí určité know-how, a to se v Číně nalézt nedá. Například výroba jedné podprsenky obnáší pětadvacet až třicet úkonů,“ vysvětluje Trusinová.

Přední český výrobce spodního prádla a plavek

Současné majitelky Tima jsou v rodinné firmě už druhou generací - sestry Markéta Jiráčková a Terezie Trusinová. Mimo jiné nechtějí ani slyšet o tom, že by do firmy přišel nějaký investor zvenčí. „Rozhodně zůstaneme dál rodinným podnikem,“ říkají jednohlasně. A to přesto, že mají jen syny. „Jeden hraje basket, jeden je architekt a jeden chce studovat film. Takže ideální sestava pro hledání následovníka,“ směje se Jiráčková. Sázejí na to, že synky nakonec vtáhne do firmy možnost seberealizace. „Seberealizace je v rodinné firmě největší, jaká kde může být. Řada zaměstnavatelů nabízí zaměstnancům šanci se seberealizovat, ale je to odtud potud,“ říká Trusinová. A její sestra hned dodává: „A my jsme chlapce vychovaly tak, že milují seberealizaci. Jsou jak přes kopírák.“[1]

„Měly jsme obrovský elán a pocit, že můžeme hory přenášet a skály lámat. A přestože jsme už ve firmě pracovaly, netušily jsme, co si na sebe bereme,“ vzpomíná na podnikatelské začátky Terezie Trusinová. Pracovní spolupráce obou sester je prý výborná, přesto ale otevřeně popisují i třecí plochy. „Náš největší konflikt je asi v tom, že já hájím obchodníky a obchod, který je moje mimino, a sestra hájí modelárnu s výrobou. Střet je to velikánský,“ poznamenává Markéta Jiráčková. Jedním dechem ale dodává, že si ani jedna nedokáže představit, že by výroba a obchod mohly být rozdělené. Současně jsou obě podnikatelky zajedno ve strategickém směřování Tima.

Majitelky Tima si dodnes rovněž pochvalují rozhodnutí zachovat si vlastní výzkum a vývoj, takzvanou modelárnu. „Modelárna je něco výjimečného, málokdo si to může dovolit a málokdo to umí,“ chválí volbu Markéta Jiráčková. Na čem novém sestry z Tima v současnosti pracují přímo v oblasti prádla, si střeží jako největší obchodní tajemství. „Vývoj u podprsenek je složitý. Jsou kladeny vysoké nároky na komfort při nošení, na jemnost, pohodlnost a současně luxusní vzhled,“ líčí trendy Terezie Trusinová. „České ženy jsou tržní fenomén. Mají určité proporce, módní styl, vědí, co chtějí. To Ital ani Číňan neodhadne,“ vysvětluje Trusinová, proč se domácímu výrobci podařilo odolat tlaku dovozců. Podobné důvody vedly i k tomu, že Timo nechalo výrobu v České republice. „S naší výrobou se pojí určité know-how a zručnost, a to se v Číně nalézt nedá. Například výroba jedné podprsenky obnáší pětadvacet až třicet úkonů, je to neuvěřitelně pracná záležitost,“ dodává Trusinová. Obě podnikatelky navíc rády samy dohlížejí na kvalitu vyráběného prádla.

Společnost Timo s.r.o. se roku 1992 vydala svou vlastní cestou a odpojila se od firmy Triola. Díky paní Kalivodové, zakladatelce Tima, se jedná výhradně o českou rodinnou firmu, která již několik let sklízí úspěchy na trhu. Firma již od počátku má své vedení společnosti v Praze, ale do určitého roku byla v téže budově i modelárna a  výrobní oddělení. Tudíž jste mohli vidět v jednom patře počítače a obchodní zástupce a v dalším jste si mohli prohlížet vzorky materiálů včetně rozpracovaných modelů. Od počátku svého vzniku firma působí i na slovenském trhu. Nyní se výrobní závod nachází v Litoměřicích, kde jsou pro výrobní dílnu vyhrazeny dvě patra budovy. V nejvyšším patře se nachází "srdce" firmy - to znamená modelová dílna, kde tým zkušených modelářek přenáší své nápady inspirované módou, ale hlavně požadavky zákaznic, na výrobek, který potom naleznete na pultech prodejen. TIMO poskytuje pracovní příležitosti pro téměř 160 zaměstnanců. Švadlenky každoročně zpracovávají více než 60 km krajek, 600 km lemovaček a 6 tisíc km nití.

 

Doba jde stále v před a proto je samozřejmostí i vysoce technická výroba moldovaných podprsenek, což znamená tepelně vytvarovaných, bez jediného švu v oblasti košíčků. Timo vyrábí nejen podprsenky a kalhotky, ale také prádlo pro ženy po ablaci prsu, dámská pyžama a plavky. Pod značkou Timo je třikrát do roka prezentována nová kolekce spodního prádla a každý rok je vytvořena nová kolekce plavek, která zohledňuje veškeré módní barvy a konstrukční prvky aktuálně pro danou sezónu. Dnes mohou zákazníci navštívit 25 firemních prodejen v České republice, které nabízí rozsáhlý zákaznický servis. Dále mohou naše zboží zakoupit v cca 250 spolupracujícíh prodejnách v České Republice a 37 spolupracujících prodejnách na Slovensku a v síti hypermarketů Globus. Zákaznice ocení široký velikostní sortiment až do velikostí G, H, I, J, K, L, M. Prodavačky jsou proškolené tak, aby byly schopné kvalifikovaně odpovědět na všechny dotazy zákazníků.

Výrobní a obchodní strategie


Výrobě i obchodu Tima se daří, firmu však bolí obecný nedostatek švadlen na pracovním trhu. Což je pro podnik čím dál palčivější, protože původní generace švadlenek pomalu stárne a mizí. „Když u nás v regionu ředitelka jednoho učiliště otevřela obor zaměřený na šití, přihlásil se jí jeden člověk,“ stýská si jedna ze sester. Ještě státní podnik Triola měl kolem tří tisíc zaměstnanců. Timo má v současnosti cca 150 lidí. Výrobní provoz obsluhují dvě třetiny z nich, zbytek připadá na prodejny. [2]

V poslední době firma hodně investuje do modernizace výroby. Má jako jedna z mála v Evropě stroj na bezešvé koše podprsenek, na tvarování horkým vzduchem a plánuje nákup laseru na sešívání. Materiál dováží z Německa, Španělska a z Itálie, kde dokonce i spolupracuje na vývoji látek a krajek.

Jak je to s muži v prodejnách Timo? Chodí prádlo nakupovat pro ženy hodně mužů?
To je největší radost, když přijde muž. Je vidět, že když vybírá, tak přemýšlí i o té erotice a většinou se nedívají na cenu a kupují vše, co se jim líbí. Ženy váhají a hodnotí a přemýšlí. 
Potřebují muži radit s velikostmi a mírami? Většinou přesně vědí a poradit v tomhle ohledu nepotřebují. Je na nich vidět, že to prádlo rádi kupují, že si vybírají i pro sebe. 
Vždycky mi přišlo, že se muži bojí kupovat ženám spodní prádlo, že neodhadnou velikost, a tak se do toho raději nepouští, vy tedy nemáte ten dojem? Myslím si, že určitě takových mužů existuje spousta, ale pokud si muž troufne, koupit své partnerce spodní prádlo, je to pro mě takový důkaz spřízněnosti ve všech ohledech. Mám spoustu kamarádek, které tvrdí, že když potkali muže, který jim kupoval spodní prádlo, byl to ten pravý.[3]

 

Firma má trvalé odbytiště i v Polsku. Jak se obchoduje na tomto trhu?

Před devatenácti  lety jela Markéta Jiráčková poprvé do Polska hledat obchodní partnery. Když po těch letech srovnává své tehdejší a současné zkušenosti z tak velkého trhu, jsou naprosto odlišné. "Musím přiznat, že v poslední době jsem tam zaznamenala velký posun, jak v obchodním jednání, tak v příklonu ke kvalitě a úrovni značek. Tehdy jsem se potkala spíše s handlováním než se západním stylem obchodování. Dnes už v Polsku narážím na stejné vystupování jako jinde v západní Evropě, za tu dobu na sobě moc zapracovali. V některých momentech mám pocit, že už mají i náskok. Dynamika a akčnost polského trhu je velmi agresivní.“ Když z počátku zajížděla manažerka do Polska, hořekovala nad stavem silnic. V současné době jí místo původních pěti trvá cesta po nové kvalitní dálnici tři hodiny. Stejně tak už nemá problémy s domluvou. Ve firmách vyšší úrovně, které obchodují v západní Evropě, není problém se domluvit anglicky, německy a rusky. "Dříve bývali arogantní a ve finále nezaplatili. Nyní už si nedovolí udělat něco netaktního nebo neprofesionálního. Ale jedno zůstává, Poláci jsou velice zdatní obchodníci, světoběžníci, jsou dravější než Češi," popisuje Markéta Jiráčková. V Polsku obchoduje firma Timo už 15 let se společností, která se specializuje na zboží pro zdravotně handicapované zákazníky. Je to její nejvýznamnější odběratel, léty prověřený, s nímž má přátelské vztahy, a tudíž cash flow neřeší. Tato společnost má 70 obchodů v Polsku a neustále expanduje. Timo jí dodává především protetiku, tedy svoji specialitu − podprsenky pro ženy, které kvůli rakovině prsu absolvovaly radikální operaci. Dodávky běžného spodního prádla míří v Polsku k menším odběratelům. Česká firma má na polském trhu už tak dobré jméno, že nové odběratele ani nehledá, většinou přicházejí sami. A co Německo? "U německého partnera používám při jednáních klasické metody, vše je písemně zdokumentované a celkově zdlouhavější. [4]

 

Díky usilovné práci je Timo svým ročním obratem největším výrobcem spodního prádla v České republice. Klade důraz na kvalitu, nadčasovou eleganci, důraz na detail a propracovanost výrobků za přijatelnou cenu. Použité prvotřídní materiály a technika zpracování zajistí dlouhodobou hodnotu. Pro zákazníka jsou přitažlivé i různé typy dárkového balení.

K přednostem společnosti TIMO patří nejen široká nabídka zboží, ale především schopnost pružně reagovat na individuální potřeby těch zákaznic, které nemohou na trhu nalézt pro ně funkčně a konstrukčně vhodné prádlo.

TIMO se dlouhodobě angažuje v projektech zaměřených na boj proti rakovině prsu nebo v projektech podporujících vhodnou organizaci volného času mládeže. [5]

 

TIMO s.r.o., Drahobejlova 27, 190 00 Praha 9

IČ: 45276773, DIČ CZ45276773

Den zápisu:     19. května 1992

www.timo.cz

Generální ředitelka +420 416 574 515 gr@timo.cz

Obchodní ředitelka +420 296 542 210 or@timo.cz

 

Zdroje:

http://nazory.e15.cz/profily/vyrobce-pradla-timo-ma-vyhodu-cizinci-prsa-cesek-neodhadnou-1254872

http://nazory.e15.cz/profily/vyrobce-pradla-timo-ma-vyhodu-cizinci-prsa-cesek-neodhadnou-1254872

Rozhovory. Odbornice na spodní prádlo říká: České ženy mají spoustu zbytečných komplexů. 3.7.2014. Dostupné z http://prozeny.blesk.cz/clanek/pro-zeny-vip-rozhovory/260768/odbornice-na-spodni-pradlo-rika-ceske-zeny-maji-spoustu-zbytecnych-komplexu.

HONSOVÁ, Marcela. Polští obchodníci se změnili, už je zajímá hlavně kvalita zboží, říká podnikatelka. Byznys.ihned.cz. 29.3.2016. Cit. 1.8.2017. Dostupné z http://byznys.ihned.cz/podnikani/inspirace-pribehy-uspesnych/c1-65225020-polsti-obchodnici-se-zmenili-uz-je-zajima-hlavne-kvalita-zbozi

www.timo.cz

 

 

Autor: AMSP ČR. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D. Manažer marketingové komunikace pro projekt Rok rodinného podnikání 2018. Tel. 736 528 436. e-mail: petru@amsp.cz


[1] http://nazory.e15.cz/profily/vyrobce-pradla-timo-ma-vyhodu-cizinci-prsa-cesek-neodhadnou-1254872

[2] http://nazory.e15.cz/profily/vyrobce-pradla-timo-ma-vyhodu-cizinci-prsa-cesek-neodhadnou-1254872

[3] Rozhovory. Odbornice na spodní prádlo říká: České ženy mají spoustu zbytečných komplexů. 3.7.2014. Dostupné z http://prozeny.blesk.cz/clanek/pro-zeny-vip-rozhovory/260768/odbornice-na-spodni-pradlo-rika-ceske-zeny-maji-spoustu-zbytecnych-komplexu.

[4] HONSOVÁ, Marcela. Polští obchodníci se změnili, už je zajímá hlavně kvalita zboží, říká podnikatelka. Byznys.ihned.cz. 29.3.2016. Cit. 1.8.2017. Dostupné z http://byznys.ihned.cz/podnikani/inspirace-pribehy-uspesnych/c1-65225020-polsti-obchodnici-se-zmenili-uz-je-zajima-hlavne-kvalita-zbozi

[5] www.timo.cz